Núm. 76 (2016)

Permanent URI for this collectionhttp://54.81.141.168/handle/123456789/179991

Tabla de Contenido


Lección Inaugural
  • Gustavo Gutiérrez y su opción por los pobres y el Dios de la vida. Presentación de la Lección Inaugural del año académico 2016 Villavicencio Ríos, Alfredo; 9-10
  • Sobre democracia y justicia. Lección de Apertura del Año Académico de la Facultad de Derecho de la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP), expuesta el día 31 de marzo del año 2016 en el Auditorio de la Facultad de Derecho Gutiérrez Merino, Gustavo; 11-16

  • Sección Principal
  • Los servicios de interés general en la Unión Europea Laguna de Paz, José Carlos; 19-50
  • Servicios públicos y remunicipalización Tornos Mas, Joaquín; 51-76
  • Teoría de la regulación (en especial, acerca de los fundamentos de la regulación) Sacristán, Estela Beatriz; 77-104
  • Competencia y regulación Tassano Velaochaga, Hebert Eduardo; 105-121
  • Las comisiones de regulación en Colombia. Anatomía de una institución Pimiento Echeverri, Julián Andrés; 123-150
  • ¿Es posible hacer cumplir la ley sin sancionar? Aplicando de manera «responsiva» la regulación en el Perú, a propósito del caso de abogacía de la competencia sobre las barreras burocráticas en el mercado de servicios públicos Ochoa Mendoza, Francisco; 151-180
  • El tratamiento de los servicios públicos en los arbitrajes de inversión: una propuesta desde la perspectiva del derecho administrativo global Hernández González, José Ignacio; 181-206
  • El monopolio en el servicio público de suministro de agua en España: conflictos y tutela Villar Rojas, Francisco José; 207-228
  • El acceso universal al agua potable. La experiencia peruana Cairampoma Arroyo, Alberto; Villegas Vega, Paul; 229-249
  • Crisis y mutación del servicio público sanitario en España Cantero Martínez, Josefa; 251-276
  • Regulación para lograr los objetivos públicos: el caso de los servicios públicos de Colombia Moreno, Luis Ferney; 277-287
  • Naturaleza y funciones de la «Comisión Reguladora de Energía» tras la reforma energética Salerno, Paolo; 289-304
  • ¿Regular o competir? El caso de la Ley de Servicios de Comunicación Audiovisual de la República Argentina y el principio de proporcionalidad como criterio delimitador Aguilar Valdez, Oscar Rafael; 305-337
  • La reingeniería del servicio público: el servicio universal de las telecomunicaciones Hernández-Mendible, Víctor Rafael; 339-363

  • Miscelánea
  • El principio constitucional de laicidad en Francia: a un año del atentado contra Charlie Hebdo Revilla Izquierdo, Milagros Aurora; 367-392
  • El delito de trata de personas como delito complejo y sus dificultades en la jurisprudencia peruana Montoya Vivanco, Yvan; 393-419

  • Reseñas Bibliográficas
  • Ximena Medellín Urquiaga: Digesto de jurisprudencia latinoamericana sobre derechos de las víctimas. Washington D.C.: Fundación para el Debido Proceso, 2014 Montoya Vivanco, Yvan; 423-427

  • Reseñas de Jurisprudencia
  • El caso Guzmán y los alambicados argumentos de los organismos electorales sobre la democracia interna y el derecho a la participación política Campos Bernal, Heber Joel; 431-439
  • La cláusula ad corpus y la compraventa de inmuebles para vivienda Vásquez Rebaza, Walter; 441-448

  • Reseñas de Tesis
  • Rolando Alarcón Claudet: Etiquetado de alimentos transgénicos: problemática y recomendaciones para su implementación en el Perú. Tesis de Licenciatura en Derecho por la Pontifica Universidad Católica del Perú, 2016 Arana Courrejolles, María del Carmen; 451-454
  • Guillermo Pardavé Reto: Capacidad para celebrar tratados en el Perú y plenos poderes: el caso de los acuerdos comerciales. Tesis de Licenciatura en Derecho por la Pontificia Universidad Católica del Perú, 2016 Saco Chung, Víctor; 455-457
  • La enseñanza-aprendizaje del derecho de cara al futuro. Memoria del primer seminario internacional (11, 12 y 13 de noviembre de 2015) Verona Badajoz, Aarón; 461-508
  • Browse

    Search Results

    Now showing 1 - 5 of 5
    • Item
      Los servicios de interés general en la Unión Europea
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-25) Laguna de Paz, José Carlos
      (i) Since the eighties, the European Union has implemented a policy aimed to achieve that the services of general economic interest are truly integrated in the internal market. To this end, European regulation has liberalized and harmonized the legal framework of the main economic sectors. Significant progress towards European integration has been achieved. However, the internal market is still not truly effective. (ii) Conversely, non- economic services are primarily the responsibility of Member States. They are not covered by the internal market rules, although the general provisions of the Treaty are to be applied.
    • Item
      El principio constitucional de laicidad en Francia: a un año del atentado contra Charlie Hebdo
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-25) Revilla Izquierdo, Milagros Aurora
      The attack on Charlie Hebdo in January 2015 caused political statements and academic reflections principally on the danger to constitutional principle of french laicism and republican values, without detriment to the references to freedom of expression and other rights as to the relationship with terrorist attacks in november 13 in Paris in the same year. The purpose of this work is the understanding and application of this constitutional principle in the present circumstances in France. The point of reference is the legal basis, the recent national jurisprudence and consideration of this in the international legal community.
    • Item
      Regulación para lograr los objetivos públicos: el caso de los servicios públicos de Colombia
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-25) Moreno, Luis Ferney
      Since the 1990s, several countries in Latin America liberalized and privatized the public utilities business. As a consequence, there was a transit from the Entrepreneur State to the Regulatory State, the latter being traditionally understood as a model of regulation for competition, with a mayor concern only on economic objectives. Notwithstanding, the socioeconomic reality of Latin American countries, in particular Colombia, presented the fact that competition cannot be the only priority, and that regulation of the public utilities business must also achieve social objectives. Public purposes, understood as economic and social objectives, are the cornerstone of State intervention.
    • Item
      ¿Es posible hacer cumplir la ley sin sancionar? Aplicando de manera «responsiva» la regulación en el Perú, a propósito del caso de abogacía de la competencia sobre las barreras burocráticas en el mercado de servicios públicos
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-25) Ochoa Mendoza, Francisco
      Expensive and excessive regulations may affect the number of firms by discouraging them to access and remain into the market. Despite of such a fact, worldwide there are few legal mechanisms within competition law able to control regulatory activity. This document describes briefly the Peruvian mechanism of regulatory oversight through the Indecopi´s Elimination of Bureaucratic Barriers Commission, which has reached in less than 3 years the voluntary elimination of more than 1000 regulatory and  administrative burdens affecting, inter alia, the market of the deployment of infrastructure on public utilities. This has been the result of a strategy that not relies on sanctioning administrative procedures but in a coordinative-oriented approach with the regulatees aiming to reach the effective accomplishment of the law. In turn, the development of such a strategy make possible to show a new style of enforcement in Peru, which has been studied and undertaken in other countries around the world, namely “Responsive Regulation”.
    • Item
      Competencia y regulación
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-05-25) Tassano Velaochaga, Hebert Eduardo
      With the entry into force of the Constitution of Peru of 1993, the economic model of social market economy, which was accompanied by an institutional reform, creating four (4) regulators of utilities and one (1) competition agency, was established. The economic model of social market economy, guarantees free competition in the market as a general rule, establishing a regulatory framework for public services that before the reform, were managed directly by the State. Thus, in this paper we will learn how to set up the Peruvian institutional framework and what are the main similarities and differences between competition and regulation, for which we will detail the functions of the competition agency and regulatory bodies as well as interaction between the two.