Explorando por Autor "Poole, Deborah"
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Ítem Texto completo enlazado Corriendo riesgos: normas, ley y participación en el Estado neoliberal(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2012-12-28) Poole, DeborahTaking risks: Norm, law and participation in the neoliberal state This paper explores the shifting forms of authority and force assigned to law in neoliberalism, and its consequences for what «counts» as political life. I look first at how law is invoked historically in a recounting of two moments in the history of an important agrarian cooperative in Cusco; and then in more detail at the flexible and contested understandings of norm and risk that circulate in a district level participatory budgeting process. In these two examples—taken from periods bridging two distinct moments in the articulation of political life and state form in Peru—law emerges not as a transcendent force or expression of the State’s will, but rather as a space in which local actors experiment with diverse understandings of development and the common good. In this sense, then, I argue that «law» shapes local political life not merely through its ability to impose repressive sanctions and to mold political subjectivities, but also through the openings which law offers for advancing alternative understandings of both sovereignty and norm.Ítem Texto completo enlazado Estados experimentales: Presentación(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2012-12-28) Harvey, Penelope; Poole, DeborahNo presenta resumenÍtem Acceso Abierto Fotografía y memoria en el Perú de la posguerra(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2011) Poole, DeborahEste artículo busca contribuir al proyecto de poner las imágenes fotográficas al servicio de las memorias sobre las cuales debería ser posible imaginarnos ese futuro diferente con el que sueña el impulso democratizador presente en la sociedad peruana. Para este propósito echamos una mirada antropológica a la exhibición Yuyanapaq y a la manera en que esta contempla la relación entre la imagen fotográfica y la memoria colectiva (es decir, la relación entre «ver» y «pertenecer»). Nos interesa en particular la tesis central subyacente en el proyecto de que nuestra incapacidad ética para ver el sufrimiento del «otro» contribuyó a la proliferación de la violencia en los años ochenta y que, por lo tanto, el acto de mirar la evidencia del sufrimiento ocasionado por esta violencia nos llevaría ahora a compartir una memoria determinada sobre los orígenes y las causas de una violencia que no se debe repetir