Explorando por Autor "Pesantes, María Amalia"
Mostrando 1 - 2 de 2
- Resultados por página
- Opciones de ordenación
Ítem Texto completo enlazado Interculturalidad en Salud: Reflexiones a partir de una Experiencia Indígena en la Amazonia Peruana(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2017-12-15) Cárdenas, Cynthia Giovanna; Pesantes, María Amalia; Rodríguez, AlfredoThis article examines the main characteristics of the proposal on interculturality developed by an indigenous Amazonian organization of Peru for the training of indigenous youth as nurse technicians in intercultural health. It shows how the Interethnic Association for the Development of the Peruvian Jungle (Aidesep) appropriates the concept of interculturality, reconfigures and reconstructs it. Based on internal documents, institutional publications, testimonies of graduates of the intercultural health program, leaders and members of the technical team of the Indigenous Health Program of AIDESEP, we analyze the construction and implementation of the concept of interculturality. We also examin the way in which an indigenous organization becomes a proponent of interculturality, building an indigenous response for the training of health professionals prepared to provide culturally appropriate health services to the indigenous population. The proposal for the training of nurse technicians in intercultural health shows that it is possible for critical interculturality to move from discourse to practice when indigenous peoples develop their own intercultural proposals.Ítem Acceso Abierto La mirada diferente de los padres y madres de familia acerca del rol de la cuna en la educación inicial(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2004) Pesantes, María AmaliaEl objetivo de ese estudio era diseñar pautas para profesores y padres de familia orientadas a disminuir las conductas agresivas identificadas en los niños de dos a tres años que estaban en el salón de María Teresa. El estudio complementaba registros anecdóticos en clase con entrevistas en pro, fundidad a padres y madres de familia. Dichas entrevistas estaban orientadas a cono, cerno solo el sistema de premios y castigos utilizados por los padres/madres de fami, lia en el hogar, sino también a conocer un poco más el entorno familiar e identificar los puntos de apoyo entre el sistema educativo impartido en la cuna y el impartido en el hogar.