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    Promover al Promotor: El Estado ante la responsabilidad social empresarial
    (CENTRUM Publishing, 2012) Arroyo Laguna, Juan
    Hace treinta o cuarenta años nadie se hubiera imaginado que los hombres y mujeres de empresa debieran preocuparse no sólo por sus clientes, accionistas y personal sino además por su entorno. Ahora lo tienen que hacer y hay paulatinamente menos espacio para hacer empresa sin hacer a la vez responsabilidad social. Vivimos un ascenso de la responsabilidad social empresarial en el mundo. Este es el hecho macizo de la realidad a partir del cual reflexionar, incluso para aquellos que no comparten la responsabilidad social empresarial como praxis o como paradigma empresarial. Porque las empresas se ven impelidas a entrar a la responsabilidad social, así sea por razones muy distintas a las que plantean sus portavoces teóricos. Muchas compañías han arribado a la responsabilidad social no por un reenfoque de su función social sino por un emplazamiento de la sociedad. Por eso mismo, explica Porter (2006), hay diversas justificaciones de la responsabilidad social: 1) para unos es una obligación moral, 2) para otros, parte del desarrollo sustentable, 3) para unos terceros, una forma de conseguir la licencia para operar, y 4) para otro grupo, una necesidad para la legitimidad o reputación de las empresas. Sin embargo, sea cual fuere la justificación, el mundo empresarial hoy ha debido virar y comenzar esta readecuación de sus labores tradicionales. ¿Qué tiene que ver el Estado con este viraje del mundo privado hacia la responsabilidad social empresarial? ¿No tiene el Estado campos de acción enteramente diferentes de los del empresariado? No obstante, ¿podría darse una reorientación general de la praxis y visión empresarial sin, a su vez, una modificación de los roles del Estado? ¿Qué implicancias tiene este ingreso del empresariado al campo social, para quien era hasta ahora el único encargado de las áreas sociales, el Estado? ¿Qué labores podrían competerle ahora al Estado frente a este nuevo escenario de difusión de la responsabilidad social empresarial? Éstas son las preguntas que se propone responder este artículo, para lo cual se revisará primero las razones por la cuales el Estado, las empresas y sociedad civil están acusando recibo de un cambio de mediano plazo en el enfoque de la empresa del siglo XXI, con el desplazamiento del viejo paradigma industrial por el de la nueva “empresa en red” (Castells, 2003) o “empresa relacional” (Lozano, 2007)
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    Indicadores de Sostenibilidad en Ciudades y la Competitividad
    (CENTRUM Publishing, 2015) Coronado Del Águila, Francisco
    El presente estudio busca plantear indicadores que permitan cuantificar el grado de sostenibilidad de las ciudades capitales y su relación con la calificación de la competitividad de un país para orientar la política de inversión público-privada.
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    Benchmarking the Efficiency of Public Water Companies in Peru: A Conditional DEA Approach
    (CENTRUM Publishing, 2015) Díaz, Guillermo
    Benchmarking has been suggested as a useful regulatory tool for water companies in both developed and developing countries, specially due to the predominance of public firms in these sectors. However, in order to be effective, the comparison should be about credibly reflecting differences in the firms' performances, rather than capturing differences in their operating contexts. In this paper I apply a conditional data envelopment analysis (DEA) benchmarking technique that specifically controls for these different operating environments. As a result, I find that conditioning on the population density in each firm's area of operation affect the estimated efficiencies in a significant way. The results are consistent with previous findings in other countries (which use different methodologies), and are new in the case of Peru.
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    A proposed framework for solving conflicts of mining projects
    (CENTRUM Publishing, 2015) Álvarez, César; Alfaro Paredes, Emigdio Antonio
    The purpose of this paper, is to propose a framework for solving conflicts of mining projects, based on the inclusion of: a) the alignments to the project management framework of the Project Management Institute, b) the implementation of an Integrated Sustainable Development Program, c) a public surrender of accounts, and d) the continuous audit processes by internal institutions and by external, independent and international institutions. This proposed framework was contextualized to the Tía María mining project in Peru; also, a generic solution framework is presented. Finally, some recommendations for future researches were proposed.
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    Impacto de la Responsabilidad Social Empresarial en Comportamiento de Compra y Disposición a Pagar de Consumidores Bogotanos
    (CENTRUM Publishing, 2012) Marquina Feldman, Percy; Reficco, Ezequiel
    La investigación pretende determinar la incidencia que tiene la Responsabilidad Social Empresarial en el comportamiento de compra y en la disposición a pagar de los consumidores por atributos de este tipo en los productos que consumen. Se implementó un diseño experimental mediante la metodología del Choice Based Conjoint (CBC). Dicha metodología permitió además cuantificar la disposición a pagar del consumidor por determinados atributos del producto. En este caso, nuestro interés es estudiar el trade-off entre los atributos de responsabilidad social y de competencias corporativas. El experimento fue aplicado a 120 consumidores. Se encontró evidencia empírica de una relación positiva significativa entre la Responsabilidad Social Empresarial y el comportamiento de compra de los individuos de la muestra. Así mismo, se encontró también el efecto producido por esos atributos de Responsabilidad Social en la decisión de compra y en la disposición a pagar de los consumidores de zapatillas en Bogotá, es más importante que el producido por las Competencias Corporativas. Esta investigación procura contribuir al debate actual sobre la importancia de la Responsabilidad Social Corporativa tanto como criterio único y como modelo conjunto (con las Habilidades Corporativas) en tanto pueda ser un factor determinante del Consumo Socialmente Responsable. El experimento sobre el modelo de Elección Discreta permite comprobar cómo la CSR es un factor concluyente, o no, de la compra final.
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    Responsabilidad Social en las MiPymes del Municipio de Sincelejo, Sucre
    (CENTRUM Publishing, 2015) León, Guillén; Castán Farrero, Jose María; Afcha Chávez, Sergio Moisés
    El propósito de este estudio fue analizar las prácticas de responsabilidad social empresarial en las micro, pequeñas y medianas empresas (Mipymes). A través de un sistema de ponderaciones, basado en la regularidad de implementación de programas de responsabilidad social, se examinó la frecuencia y las características de los programas de RSE implementados por estas empresas. La muestra utilizada fue de 225 firmas del municipio de Sincelejo, en el Departamento de Sucre, Colombia. Para la obtención de los datos se realizó encuesta persona a persona con los propietarios de las firmas en 2014. Los resultados muestran que las prácticas utilizadas con mayor frecuencia por las empresas, están relacionadas con el fomento del bienestar social de la comunidad y de los empleados, mientras que las actividades de gestión en la dirección operativa y en el uso de recursos ambientales se implementan con menos regularidad por las empresas. Los hallazgos son relevantes para evaluaciones posteriores sobre el manejo de prácticas socialmente responsables en las Mipymes Colombianas y de otros países en vías de desarrollo.
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    Spirituality and Leadership
    (CENTRUM Publishing, 2012) Iona Gherman, Tatiana; Marquina Feldman, Percy
    We reflect then on the meaning of the “Catholic social tradition”, trying to provide a deeper and objective understanding of the notion of Catholic values. We can integrate concepts from moral philosophy, psychology and Catholic religion (see Figure 1 and Figure 2). In other words, we want to show how other perspectives can be integrated, that is based on Kant, Hegel or Sartre, and reaching to the Catholic values, showing in a practical manner the universality of these values. The purpose of all this discussion would be to address the basic question about the meaning of life and to emphasize the profound desire of the human being to discover it. The ability to answer such a question will enable the man to determine his position in front and towards each of the problems of his daily existence. Search for meaning of life is not just a matter of philosophy, but a daily elementary necessity.
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    Determinants of doctorate holders’ job satisfaction. An analysis by employment sector and type of satisfaction in Spain
    (CENTRUM Publishing, 2015) Escardíbul, Josep-Oriol; Afcha Chávez, Sergio Moisés
    In this study we analyze the determinants of job satisfaction of doctorate holders in Spain. Specifically, we consider overall job satisfaction as well as basic and motivational satisfaction following Herzberg’s typology (based on Maslow’s hierarchy of needs). Using data from the Spanish Survey on Human Resources in Science and Technology of 2009, representative of the Spanish doctoral graduate population, we develop an analysis by gender and institutional sector (university and non-university) where employees are employed. We propose OLS regression to identify the determinants of basic and motivational satisfaction at job as well as an ordered logit model for overall job satisfaction. Results do not allow us to confirm Herzberg’s differentiation for the Spanish PhD holders, since factors related with basic motivation (such as salary or working conditions referred to ‘safety’) have a bearing on all types of job satisfaction (not only the basic one as expected). Likewise, results do not show significant differences by gender. However, it seems that these ‘basic’ needs are less important for the job satisfaction those PhD holders working at the University. Our results seem reasonable for a Southern European country where monetary conditions in labor relations are worse than in other developed countries.
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    MIM3: Methodology of Innovation Management 
    (CENTRUM Publishing, 2015) Alfaro Paredes, Emigdio Antonio
    The purpose of the study was to develop a methodological proposal for improving the management of the innovation maturity until the level 3 of the Integrated Innovation Maturity Model (I2MM), considering an integrated methodological approach which includes the good management practices of the following management areas: (a) strategic management, (b) project management, (c) innovation models and innovation methods, (d) standards for innovation management, (e) knowledge management, and (f) financial management. As result, MIM3, the Methodology of Innovation Management for obtaining the level 3 of the I2MM in the organizations, is presented.
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    Behavioural Dynamic Model of Consensus, Cohesion, Conflict and Potency of Top Management Teams in a Textile and Apparel Sector
    (CENTRUM Publishing, 2015) Chang, Luis; Alfaro Paredes, Emigdio Antonio; Marquina Feldman, Percy
    This research studied the relationships among the consensus, the cohesion, the conflict and the potency of the top management teams in a textile and apparel sector. In order to achieve its goal, this study used four validated scales: (a) Strategic Orientation of Business Enterprises Scale for measuring consensus, (b) Perceived Cohesion Scale for measuring cohesion, (c) Interpersonal Conflict Scale for measuring conflict, and (d) Guzzo, Yost, and Campbell Scale for measuring potency. The conclusions were the following: (a) by well managing cohesion, consensus and conflict, the top management team can acquire potency, (b) the used scales with small changes are appropriate for evaluating the constructs, and (c) the proposed model was validated, with the precision that the influence of cohesion by itself seems not too important. Finally, some topics were suggested for future researches.