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dc.contributor.authorSantos Granero, Fernando
dc.contributor.authorBarclay, Federica
dc.date.issued2010-03-26
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1369/1321
dc.description.abstractIn this article we examine a set of stories that have appeared amongthe Ashaninka, Awajun and Wampis of eastern Peru featuring adiversity of white supernatural beings that wander about their communitiesto steal their vital force or introduce harmful substancesinto their bodies, thus affecting their personal and social integrity.We argue that these stories constitute a response to the capitalistviolence experienced by these peoples as a result of hard-linegovernment policies promoting private investment, and the frenziedactivities of a large number of extractive companies. Such stories areinformed by indigenous notions about personhood and illness, butalso by native eco-cosmologies that view life as a scarce resource,the object of intense interspecific competition. If these ‘politicaleconomies of life’ do not turn into a Hobbesian war of all againstall it is due to an ethic of self-regulation that guarantees the balancebetween species despite the practice of generalized predation. Whatdistinguishes this from past junctures of predation by white peopleis that on this occasion native Amazonians feel that the government,in alliance with the extractive companies, has set out to exterminatethem once and for all.en_US
dc.description.abstractEn este artículo examinamos una serie de historias que han surgidoentre los asháninka, awajún y wampis de la Amazonía peruana sobreuna diversidad de seres sobrenaturales blancos que deambulan porsus comunidades para robarles su fuerza vital o introducir en suscuerpos sustancias patógenas, afectando su integridad personaly social. Estas historias constituyen una respuesta a la violenciacapitalista que experimentan estos pueblos como resultado de lasagresivas políticas gubernamentales de estímulo a la inversiónprivada y las intensas actividades de un gran número de empresasextractivas. Están basadas en nociones indígenas sobre la personay la enfermedad, pero también en eco-cosmologías nativas queconsideran la vida como un recurso escaso, objeto de una intensacompetencia entre especies. Si estas ‘economías políticas de vida’no se convierten en una guerra de todos contra todos al estilohobbesiano es gracias a una ética de autorregulación que garantizael balance entre las diversas especies a pesar de la prácticade depredación generalizada. Lo que distingue esta coyuntura dedepredación por gente blanca de las anteriores es que en esta ocasiónlos indígenas amazónicos sienten que el gobierno, en alianzacon las empresas extractivas, se han propuesto acabar con ellos deuna vez por todas.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editoriales_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2224-6428
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9212
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0*
dc.sourceAnthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 28 Núm. 28 (2010): Suplemento 1. Especial sobre Industrias extractivas y sociedad rurales_ES
dc.subjectAmazoníaes_ES
dc.subjectPercepciones indígenases_ES
dc.subjectViolencia capitalistaes_ES
dc.subjectPerspectivismoes_ES
dc.subjectEconomías políticas de vidaes_ES
dc.titleBultos, selladores y gringos alados: percepciones indígenas de la violencia capitalista en la Amazonía peruanaes_ES
dc.title.alternativeBundles, stampers, and flying gringos: native perceptions of capitalist violence in Peruvian Amazoniaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/anthropologica.2010-sup.008


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