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dc.contributor.authorGutierrez Estevez, Manuel
dc.date.issued1984-03-13
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/344/335
dc.description.abstractThe author conducts a paradigmatic analysis of six versions of the competitions between Inkarrí and Collarrí. He shows that the meaning of the competition is not in, the victory but in the basis of the exchange between the peoples headed by Inkarrí and Collarí. The asymmetric exchange, contradictory in itself, expressed and transmitted through a series of ritual competitions, constitutes the object of the myth. He then argues, briefly and hypothetically, that the essence of the myth of the defeat of Inkarrí at the hands of Españarrí would not be the expression of a messianic expectation, but that of a search for reciprocity necessarily asymmetric, between traditional Andean culture and Spanish culture. The author finally alludes to a ritual, The race of the Three Wise Men, in, San Pablo, Canchis Province, which brings together what the myths had separated: Inkarrí and Collarrí competitions on the one hand, combat between Inkarrí and Españarrí on the other. The three kings - Inkarrí, Collarrí and Mistirey - compete and in the expected effects depending on which of them has been the winner - good or bad agricultural year - their complementarity and reciprocity are expressed.en_US
dc.description.abstractEl autor realiza un análisis paradigmático de seis versiones de las competiciones entre Inkarrí y Collarrí. Demuestra que el sentido de la competición no está en, la victoria sino en el fundamento del intercambio entre los pueblos encabezados por Inkarrí y Collarí. El intercambio asimétrico, contradictorio en sí mismo, expresado y transmitido a través de una serie de competiciones rituales, constituye el objeto del mito. Sostiene luego, brevemente y de manera hipotética, que lo fundamental del mito de la derrota de Inkarrí a manos de Españarrí no sería la expresión de una esperanza mesiánica, sino la de una búsqueda de reciprocidad necesariamente asimétrica, entre la cultura tradicional andina y la cultura española. Alude finalmente a un ritual la carrera de los Tres Reyes Magos, en, San Pablo, Provincia de Canchis, que reune lo que los mitos tenían separado: competiciones de Inkarrí y Collarrí por un lado, combate entre Inkarrí y Españarrí por otro. Los tres reyes -Inkarrí, Collarrí y Mistirey - compiten y en los efectos esperados según cuál de ellos haya sido vencedor -buen o mal año agrícola-- se expresan su complementariedad y reciprocidad.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editoriales_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2224-6428
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9212
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0*
dc.sourceAnthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 2 Núm. 2 (1984)es_ES
dc.titleHistoria, identidad y mesianismo en la mitología andinaes_ES
dc.title.alternativeHistory, identity and messianism in Andean mythologyen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/anthropologica.198401.001


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