Show simple item record

dc.contributor.authorÁlvarez, Silvia G.
dc.date.issued2007-03-27
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1422/1371
dc.description.abstractIn the context of virtual communication systems, the new rationale of social participation and the mechanisms used for the appropriation of the resources, contents and meanings that are broadcast through telematic networks are analyzed here from a political anthropology viewpoint. A case study is used in this paper to highlight how a globalized protest is developed against the presentation of a South American soap opera, La Tormenta (The Storm), which was broadcast on the Internet. Users’ capacity for action to convert the Network into ameans of organization and critique and collectively react against the power of the media is analyzed here. This political action went beyond the virtual field to the real world, thus allowing the recognition of rights. This uprise in the network of consumers of cultural products has contributed to transform conventional mechanisms of citizen participation, using the social and emotional connections provided by the new information technologies.en_US
dc.description.abstractEn el contexto de los sistemas de comunicación virtual, se trata de analizar desde la antropología política las nuevas lógicas de participación social y los mecanismos de apropiación de los recursos, contenidos y significados que circulan en las redes telemáticas. A través de un estudio de caso, se destaca cómo opera y se desenvuelve una protesta globalizada en torno de la producción de una telenovela sudamericana (La Tormenta), retransmitida por Internet. Se observa la capacidad de acción de los usuarios de un foro para convertir la Red en un medio de organización y crítica y para reaccionar de forma colectiva frente a poderes mediáticos. Esta práctica política consigue trascender del campo virtual al mundo real reclamando reconocimientos y derechos. Una sublevación en Red de consumidores de productos culturales que termina transformando los mecanismos convencionales de participación ciudadana, valiéndose para ello de la conexión de relaciones sociales y emocionales que les ofrecen las nuevas tecnologías de la información.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editoriales_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2224-6428
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9212
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0*
dc.sourceAnthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 25 Núm. 25 (2007)es_ES
dc.subjectAntropología políticaes_ES
dc.subjectComunicaciónes_ES
dc.subjectMovimientos sociales en Redes_ES
dc.subjectProcesos y políticas de participación ciudadana en Internetes_ES
dc.subjectPolítica del ciberespacioes_ES
dc.subjectTelenovelases_ES
dc.title«Tormenta» en la Red: apropiación de imágenes y protesta social en torno a una telenovelaes_ES
dc.title.alternative«Tormenta» on the Net: appropriation of images and social protest around a soap operaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/anthropologica.200701.002


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess