dc.contributor.author | Chung Huamán, Gabriela | |
dc.date.accessioned | 2024-11-04T21:41:03Z | |
dc.date.available | 2024-11-04T21:41:03Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/202652 | |
dc.description.abstract | To think of Fashion Design without analyzing the effects that it has been showing on its user over time would be a mistake, due to the interdependent influence that exists between the two. Within the margin of this relationship, the human being who wears the garments has been influenced by socially established concepts, beliefs, customs and stereotypes, which, for the most part, correspond to the gender role assigned at birth. This research will focus on the female public, especially in its relationship with the body, its sexualization, and the imposed and persecuted stereotypes of beauty. Fashion, in addition to being a space and a means for subjective, subversive and protest expression, behaves as one of the main regulating agents of trends and mass domination. In this sense, studying the consumption of certain garments perpetuated as feminine is relevant to better understand the impact of fashion on people, mainly on women, either physically or emotionally. The corset is one of these garments and object of study of the present investigation. The corset is a garment that adapts and modifies the body so that it fits into a mold and responds to the need to adapt itself to an ideal. This study focuses on the negative effects of its inappropriate use, and the factors that have influenced directly and indirectly within the social imaginary of the culture of clothing. For this, women consumers of this garment were interviewed; There was, a study of tightlacing and its harmful effects was carried out with the purpose of designing a clothing collection as a way of making visible the problem of unconsciousness of body self-regulation and the search for design solutions that do not harm the user. This project was raised within the research framework with a qualitative approach, which allows information to be collected and its quality to be analyzed, highlighting the user as the center of the research. | en_US |
dc.description.abstract | Pensar en Diseño de Moda sin analizar los efectos que ha venido generando en su usuario a lo largo del tiempo sería un desacierto, debido a la influencia interdependiente que existe entre ambos. Dentro del margen de esta relación, el ser humano que viste las prendas se ha visto influenciado por conceptos, creencias, costumbres y estereotipos establecidos socialmente, los cuales, en su mayoría, corresponden al rol de género asignado al nacer. Esta investigación centrará su enfoque en el público femenino, especialmente en su relación con el cuerpo, su sexualización, y los estereotipos de belleza impuestos y perseguidos. La moda, además de ser un espacio y un medio para la expresión subjetiva, subversiva y de protesta, se comporta como uno de los principales agentes reguladores de tendencias y dominación de masas. El corset es una prenda que se adapta y modifica al cuerpo para que este quepa dentro de un molde y responda a la necesidad de autoadecuarse a un ideal. Este estudio se centra en los efectos negativos de su uso inadecuado, y los factores que han influenciado directa e indirectamente dentro del imaginario social de la cultura de la vestimenta. Para ello, se entrevistó a mujeres consumidoras de esta prenda; asimismo, se realizó un estudio del tightlacing y sus efectos perjudiciales con la finalidad de diseñar una colección de indumentaria a modo de visibilización de la problemática de la inconciencia de autorregulación corporal y la búsqueda de soluciones de diseño que no lastimen a la usuaria. Este proyecto se planteó dentro del marco de investigación con enfoque cualitativo, el cual permite recopilar información y analizar su calidad destacando al usuario como el centro de la investigación. | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica del Perú | es_ES |
dc.relation.ispartof | urn:isbn:978-612-49793-0-9 | es_ES |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/pe/ | * |
dc.subject | Corset | es_ES |
dc.subject | Corsé | es_ES |
dc.subject | Faja | es_ES |
dc.subject | Cuerpo Femenino | es_ES |
dc.subject | Sexualización | es_ES |
dc.subject | Estereotipos | es_ES |
dc.subject | Autorregulación | es_ES |
dc.title | Resignificando el corset: una mirada íntima a sus efectos adversos, la sexualización del cuerpo y los estereotipos de belleza en la mujer contemporánea | es_ES |
dc.title.alternative | Resignifying the corset: an intimate look at its adverse effects, the sexualization of the body and beauty stereotypes in contemporary women | en_US |
dc.type | info:eu-repo/semantics/conferenceObject | es_ES |
dc.type.other | Congreso | |
dc.subject.ocde | https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.04.01 | es_ES |
dc.publisher.country | PE | es_ES |
dc.relation.conferencedate | Setiembre, 2022 | |
dc.relation.conferencename | 4 Laboratorio de Proyectos de Arte y Diseño | |
dc.relation.conferenceplace | Lima, Perú | |
dc.contributor.corporatename | Pontificia Universidad Católica del Perú | |