Consulting report - Municipality of Surco: ensuring the proper regulation and formalization of commercial, industrial, and service-based
Date
2024-10-24Author
Rugh, Leah Zeh
Mamani Oscco, Miguel Angel
Xaver Schoissengeier, Elias Franz
Metadata
Show full item recordAcceso a Texto completo
Abstract
This research shows a solution to address the issue of labor informality in Santiago de Surco,
Peru. The problem of informality affects over 80% of the economically active population in
Santiago de Surco and thereby limits their access to social services, healthcare, and financial
resources. Using a series of sprints and interviews, the researchers collected both qualitative
and quantitative data, which shows that informal workers often lack knowledge about how to
transition to formal employment. Many of these workers prefer to access information
anonymously, such as through digital platforms or anonymous meetings.
Through their research, the team identified TikTok advertisements as the most effective
medium for reaching informal workers in Surco. The platform's popularity of the targeted and
mostly affected age group in Peru favors this solution. By using TikTok advertisements, the
project wants to raise awareness about the benefits of formal employment, such as healthcare,
pensions, and access to formal financial services. The solution also includes community events
to educate further and engage informal workers and their shift towards formality.
The business model proposed by the researchers is also scalable. By making unpleasant
information easily accessible through TikTok and local events, the solution helps to reduce
barriers to formal employment. Since the economic growth of a country is strongly
intertwined with the taxes gathered, this project is also improving the overall well-being of
the community. The model's financial sustainability is supported by government subsidies
and sponsorships, while its scalability allows it to be replicated in other districts, regions and
countries beyond Peru facing similar challenges. This study highlights the potential of digital
platforms like TikTok in addressing social issues and provides a roadmap to combat
informality throughout Peru. Esta investigación muestra una solución para abordar el problema de la informalidad laboral
en Santiago de Surco, Perú. El problema de la informalidad afecta a más del 80% de la
población económicamente activa de Santiago de Surco y, por tanto, limita su acceso a los
servicios sociales, la atención sanitaria y los recursos financieros. Mediante una serie de sprints
y entrevistas, los investigadores recopilaron datos cualitativos y cuantitativos, que muestran
que los trabajadores informales suelen carecer de conocimientos sobre cómo hacer la
transición al empleo formal. Muchos de estos trabajadores prefieren acceder a la información
de forma anónima, por ejemplo a través de plataformas digitales o reuniones anónimas.
A través de su investigación, el equipo identificó los anuncios de TikTok como el medio más
eficaz para llegar a los trabajadores informales de Surco. La popularidad de la plataforma entre
el grupo de edad al que se dirige y que es el más afectado en Perú favorece esta solución.
Mediante el uso de anuncios de TikTok, el proyecto quiere concienciar sobre los beneficios
del empleo formal, como la asistencia sanitaria, las pensiones y el acceso a servicios
financieros formales. La solución también incluye eventos comunitarios para educar más e
implicar a los trabajadores informales y su cambio hacia la formalidad.
El modelo de negocio propuesto por los investigadores también es escalable. Al facilitar el
acceso a información desagradable a través de TikTok y eventos locales, la solución ayuda a
reducir las barreras al empleo formal. Dado que el crecimiento económico de un país está
fuertemente interrelacionado con los impuestos recaudados, este proyecto también mejora el
bienestar general de la comunidad. La sostenibilidad financiera del modelo se apoya en
subvenciones y patrocinios gubernamentales, mientras que su escalabilidad permite replicarlo
en otros distritos, regiones y países más allá de Perú que se enfrentan a retos similares. Este
estudio pone de relieve el potencial de plataformas digitales como TikTok para abordar
problemas sociales y ofrece una hoja de ruta para combatir la informalidad en todo Perú.