Empowerment and Project Performance Success: The Role of Leadership and Power Distance
Abstract
The construction of infrastructure projects for extracting natural resources is vital to the
economies of countries and the strategies of mining companies; their success or failures also
affect the organizations and personnel involved. Project performance success (PJPF) means
achieving the planned or approved scope, cost, schedule, and quality. This research aimed to
analyze if PJPF is influenced by the team’s psychological empowerment (PEMP) and
structural empowerment (SEMP), the project manager’s transformational leadership (TLD)
and shared leadership (SLD) styles, and the cultural power distance (CPDT). The study
examined the mediating roles as well of TLD and CPDT. Throughout a post-positivist
epistemology, a quantitative paradigm, and a cross-sectional design in line with other project
management studies, this paper tested its hypotheses using confirmatory factor analysis and
structural equation modeling in AMOS. Data were collected using the online survey platform
SurveyMonkey. Owners, contractors, and consultants from twenty-four countries across the
Americas, Africa, Europe, Asia, and Australia contributed a total of 222 responses. All
participants were involved in construction projects owned by a mining company listed in the
S&P 500. PEMP has a positive impact on PJPF, SEMP, and CPDT. PEMP fosters engaged
and autonomous employees with agility and problem-solving skills. TLD mediates the
relationship between PEMP and SLD. The results indicated that SEMP, TLD, and SLD, on
their own, do not directly contribute to project success. In contrast to prior studies, CPDT
does not mediate the effects of PEMP on PJPF. The findings of this study offer guidance for
all construction project stakeholders to improve their project success rates. La construcción de proyectos de infraestructuras para la extracción de recursos naturales es
vital para la economía de los países y las estrategias de las empresas mineras, su éxito o
fracaso afecta a las organizaciones y el personal implicados. El éxito en el desempeño de un
proyecto (PJPF) significa terminar según el alcance, costo, plazo y calidad previstos o
aprobados. Esta investigación buscó analizar si el PJPF está influenciado por el
empoderamiento psicológico (PEMP) y el empoderamiento estructural (SEMP) del equipo,
los estilos de liderazgo transformacional (TLD) y de liderazgo compartido (SLD) del gerente
del proyecto, y la distancia de poder cultural (CPDT). También se examinó el papel mediador
del TLD y la CPDT. Bajo una epistemología post-positivista, un paradigma cuantitativo y un
diseño transversal en línea con otras investigaciones en gestión de proyectos, este estudio
puso a prueba sus hipótesis utilizando análisis factorial confirmatorio y modelo de ecuaciones
estructurales en AMOS. Los datos se recopilaron mediante la plataforma SurveyMonkey.
Propietarios, contratistas y consultores de veinticuatro países de América, África, Europa,
Asia y Australia aportaron un total de 222 respuestas. Todos los participantes pertenecían al
área de proyectos de construcción de una empresa minera listada en el S&P 500. El PEMP
tiene un impacto positivo en el PJPF, el SEMP y la CPDT. El PEMP fomenta empleados
comprometidos y autónomos con agilidad y capacidad para resolver problemas. El TLD
media en la relación entre el PEMP y el SLD. Los resultados indican que SEMP, TLD y SLD,
por sí solos, no contribuyen directamente al éxito del proyecto. En contraste con estudios
anteriores, la CPDT no media los efectos de PEMP en PJPF. Las conclusiones de este estudio
ofrecen una guía para que todos los interesados de los proyectos de construcción mejoren sus
índices de éxito.