Show simple item record

dc.contributor.authorZúñiga Bardales, Sergio Enrique
dc.date.accessioned2024-08-08T16:03:08Z
dc.date.available2024-08-08T16:03:08Z
dc.date.created2024
dc.date.issued2024-07-19
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/29318/26598
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/200630
dc.description.abstractThe digitization of heritage photographic archives is a recurring practice when doing research and exhibitions. These processes are of great importance since, through them, new material culture is created: new digital objects with particular characteristics that are different from the original. The digital objects arise from a technical process, which turns out to be the convergence of different subjectivities and points of view on the photographic object. The digitization is a mediated process by different humans—the curator, conservator-restorer, digitizer—and no-humans—scanners, digital cameras. This contributes to the discussion of how a process that is often considered simply technical and almost objective is actually a performative cocreation between humans and non-humans whose decisions and agency restructure the meaning and value of the archive.en_US
dc.description.abstractLa digitalización de archivos fotográficos de época es una práctica recurrente al momento de realizar investigaciones y exposiciones. Estos procesos son de gran importancia, ya que, mediante estos, se crea nueva cultura material: nuevos objetos digitales con características particulares y distintas al original. Estos objetos digitales surgen de un proceso técnico, que resulta ser la convergencia de diversas subjetividades y puntos de vista sobre el objeto fotográfico. El proceso de digitalización es uno mediado por diversos humanos —el curador, la conservadora, el digitalizador— y no humanos —escáneres, cámaras fotográficas digitales—. Esto contribuye a poner en discusión cómo un proceso que suele ser considerado como simplemente técnico y casi objetivo es, en realidad, una cocreación performativa entre humanos y no humanos, cuyas decisiones y agencia reestructuran el significado y valor del archivo.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2413-5437
dc.relation.ispartofurn:issn:2305-7467
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceConexión; Núm. 21 (2024)es_ES
dc.subjectDigitizationen_US
dc.subjectDigital preservationen_US
dc.subjectPhotographic exhibitionsen_US
dc.subjectPhotographic archivesen_US
dc.subjectEmilio Díazen_US
dc.subjectArequipaen_US
dc.subjectDigitalizaciónes_ES
dc.subjectPreservación digitales_ES
dc.subjectExposiciones fotográficases_ES
dc.subjectArchivos fotográficoses_ES
dc.subjectEmilio Díazes_ES
dc.subjectArequipaes_ES
dc.titleDigitalización, interpretación y mediaciones en la exposición «Emilio Díaz. Esplendor del retrato fotográfico en Arequipa. 1893-1920», de 2018es_ES
dc.title.alternativeDigitization, Interpretation and Mediations in the Exhibition “Emilio Díaz. Esplendor del Retrato Fotográfico en Arequipa. 1893-1920”, 2018en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.09.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/conexion.202401.004


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess