Show simple item record

dc.contributor.authorColunge Rosales, Ángel Enrique
dc.date.accessioned2024-08-08T16:03:08Z
dc.date.available2024-08-08T16:03:08Z
dc.date.created2024
dc.date.issued2024-07-19
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/29317/26595
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/200629
dc.description.abstractThe article proposes a new methodology, the three-perspective approach, for the classification of photographs in archives. It is based on the intersection of visual economy and mass communication theory. This approach understands the archive as a relational phenomenon, where images participate in networks of meaning and power. The three perspectives are the sender and production, the image and circulation, and the audience and consumption, all framed within a specific space/time. The methodology is applied to the case study of the TAFOS project collection, active between 1986 and 1998. The approach allows for multiple classifications according to the version of the archive, and opens new ways to explore its communicative and expressive potential. The proposal seeks to strengthen the continuity of photographic archives as living agents decentered from library logic, promoting discursive diversity and resisting totalitarianism that restricts their action and enunciation.en_US
dc.description.abstractEl artículo propone una nueva metodología, el enfoque de las tres perspectivas, para la clasificación de fotografías en archivos. Esta se basa en la intersección de la economía visual y la teoría de la comunicación de masas. Este enfoque entiende el archivo como un fenómeno relacional, en el que las imágenes participan en redes de significación y poder. Las tres perspectivas son el emisor y la producción, la imagen y la circulación, y la audiencia y el consumo, todas enmarcadas en un espacio/tiempo específico. La metodología se aplica al estudio de caso de la colección del proyecto TAFOS, activo entre 1986 y 1998. El enfoque permite múltiples clasificaciones según la versión del archivo, y abre nuevas vías para explorar su potencial comunicativo y expresivo. La propuesta busca fortalecer la continuidad de los archivos fotográficos como agentes vivos y descentrados de la lógica bibliotecológica, promoviendo la diversidad discursiva y resistiendo el totalitarismo que restringe su acción y enunciación.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2413-5437
dc.relation.ispartofurn:issn:2305-7467
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceConexión; Núm. 21 (2024)es_ES
dc.subjectArchiveen_US
dc.subjectPhotographyen_US
dc.subjectClassificationen_US
dc.subjectTAFOS projecten_US
dc.subjectArchivoes_ES
dc.subjectFotografíaes_ES
dc.subjectClasificaciónes_ES
dc.subjectProyecto TAFOSes_ES
dc.titleEnfoque de las tres perspectivas: hacia una nueva configuración del archivo fotográficoes_ES
dc.title.alternativeThree-Perspective Approach: Towards a New Configuration of the Photographic Archiveen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.09.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/conexion.202401.001


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess