Impact of Human Factor Management on Company Productivity: The moderating effect of Digitalization
Abstract
Digitalization phenomenon is changing the environment and markets very quickly, companies
in search of competitiveness are aligning all their business processes with Industry 4.0, and
human factor management is no exception to this. Study of the impact of human factor
management on company productivity, with digitalization as a moderating variable was the
purpose of this research, emphasizing medium and large companies in the service sector.
Cross-sectional design and quantitative approach were used in this study. Structural equation
modeling with the maximum likelihood estimation approach was the data analysis strategy
used. The study used a sample of 330 individuals working of banking industry, in the city of
Lima, in Peru. The primary findings of this study indicate a positive correlation between
human factor management and company productivity. Additionally, digitalization was found
to have a moderating effect on the relationship between productivity and human factor
management, except for the human factor performance appraisal. These findings contribute to
the existing literature and debate, as well as, allow to determine which dimensions of human
factor management can be enhanced under the impact of a digital environment, thus
contributing better to business performance. El fenómeno de la digitalización está cambiando el entorno y los mercados muy
rápidamente, las empresas en busca de la competitividad están alineando todos sus
procesos de negocio con la Industria 4.0 y la gestión del factor humano no es una
excepción. Estudiar el impacto de la gestión del factor humano en la productividad de las
empresas, con la digitalización como variable moderadora, enfatizando en medianas y
grandes empresas del sector servicios, fue el propósito de este estudio. Esta investigación
tiene un enfoque cuantitativo y diseño transversal. El modelo de ecuaciones estructurales
con el enfoque de estimación de máxima verosimilitud, fue la estrategia de análisis de
datos utilizada. El estudio se realizó con una muestra de 330 personas del sector bancario
de la ciudad de Lima, en Perú. Como principales conclusiones de esta investigación, se
encontró que la gestión del factor humano y la productividad de la empresa tienen una
relación positiva. Asimismo, se encontró que la digitalización modera la relación entre la
gestión del factor humano y la productividad, con excepción de la evaluación del
desempeño del factor humano. Estos hallazgos contribuyen a la literatura y el debate
existentes, además de permitir determinar qué dimensiones de la gestión del factor
humano pueden mejorarse bajo el impacto de un entorno digital, contribuyendo así mejor
al desempeño empresarial.