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dc.contributor.authorRueda Barrera, Eduardo A.
dc.date.accessioned2024-07-02T14:21:27Z
dc.date.available2024-07-02T14:21:27Z
dc.date.created2024
dc.date.issued2024-05-30
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/27375/26440
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/200265
dc.description.abstractThe paper addresses the significant role that other forms of knowledge must play in the construction of alternatives to overcome the most pressing problems faced by today's global societies, namely: local and global environmental degradation, social inequality and inequity, and violent conflict at various scales. To do so, it characterizes and provides reasons to validate other forms of knowledge, particularly those anchored in the social experience of indigenous peoples, women, and laypeople, and advocates for an understanding of interdisciplinarity as an ethical-political agency obligated to open, for transformative purposes, paths of dialogue between such forms of knowledge and academic disciplines. The purpose of this dialogue is not other that catalyzing, through the effects of such forms of knowledge, the production of genuinely innovative visions and practices in the face of the challenges that confront us today.en_US
dc.description.abstractEl trabajo aborda el papel relevante que deben jugar;otras formas de conocimiento en la construcción de alternativas de superación de los problemas más importantes que enfrentan hoy las sociedades globales: la degradación ambiental local y global, la desigualdad e inequidad sociales, y la conflictividad violenta en diversas escalas. Para ello caracteriza y da razones para validar otras formas de conocimiento, particularmente aquellos saberes anclados a la experiencia social de los pueblos originarios, las mujeres y los legos, y defiende una comprensión de la interdisciplinariedad como agencia ético-política obligada a abrir, con propósitos transformadores, caminos de diálogo entre tales formas de conocimiento y las disciplinas universitarias. El sentido de dicho diálogo no es otro que el de catalizar, por efecto de tales formas de conocimiento, la producción de visiones y prácticas auténticamente innovadoras frente a los retos que hoy nos desafían.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2709-3689
dc.relation.ispartofurn:issn:2523-2894
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceRevista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente; Núm. 13 (2024)es_ES
dc.subjectEpistemologiesen_US
dc.subjectSocial changeen_US
dc.subjectModernityen_US
dc.subjectInterdisciplinarityen_US
dc.subjectEpistemeses_ES
dc.subjectCambio sociales_ES
dc.subjectModernidades_ES
dc.subjectInterdisciplinariedades_ES
dc.titleEpistemes otras y cambio social: sentidos de lo interdisciplinarioes_ES
dc.title.alternativeOther epistemologies and social change: on the meanings of interdisciplinarityen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202401.D007


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