Show simple item record

dc.contributor.authorRodriguez La Rosa, Sara Nataly
dc.date.accessioned2024-05-22T19:46:42Z
dc.date.available2024-05-22T19:46:42Z
dc.date.issued2024-05-14
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/27347/26407
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/199775
dc.description.abstractThis study aims to present the different theories on the development of environmental consciousness that, throughout history, have influenced educational system didactics and human behavior, in order to achieve a sustainable pro-ecological attitude change. To do this, the PRISMA methodology was used and 10 articles were prioritized, respecting eligibility criteria and filters. The inquiry was conducted considering variables according to data from Web of Science and Scopus for the period 2020-2023. The results suggest that the various theories on the development of environmental consciousness embraced by the Peruvian educational system have significantly impacted didactics focused on the holistic formation of the individual in favor of the environment; an aspect that gives us hope for creating a world where there is a balance between humans and the environment, with emphasis on sustainability and respect for all elements and living beings, where ecological morality and ethics prevail over any profit-seeking endeavors.en_US
dc.description.abstractEste estudio pretende dar a conocer las diferentes teorías sobre el desarrollo de la conciencia ambiental que, a lo largo de la historia, influencian en la didáctica del sistema educativo y en el actuar del ser humano, para lograr un cambio de actitud pro ecológica sustentable. Para ello, se utilizó la metodología PRISMA y se priorizaron 10 artículos, respetando los criterios de elegible y filtro. La indagación se realizó teniendo en cuenta las variables conforme a los datos arrojados por Web of Science y Scopus en el periodo 2020-2023. Los resultados permiten sostener que las diversas teorías sobre el desarrollo de la conciencia ambiental que fueron acogidas al sistema educativo peruano afectaron significativamente la didáctica enfocada en la formación integral del ser humano en favor del medioambiente; aspecto que nos permite tener esperanza para crear un mundo donde exista equilibrio hombre-medioambiente, con énfasis en la sustentabilidad y en el respeto de todos los elementos y seres vivos, donde la moral y la ética ecológica estén sobre toda pretensión lucrativa.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2709-3689
dc.relation.ispartofurn:issn:2523-2894
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceRevista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente; Núm. 13 (2024)es_ES
dc.subjectEnvironmental Educationen_US
dc.subjectEnvironmental Didacticsen_US
dc.subjectEcologyen_US
dc.subjectEducación ambientales_ES
dc.subjectDidáctica ambientales_ES
dc.subjectEcologíaes_ES
dc.titleEl desarrollo de la conciencia ambiental en la didáctica del sistema educativoes_ES
dc.title.alternativeThe development of environmental awareness in the didactics of the educational systemen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202401.A010


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess