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dc.contributor.authorMota, Aurea
dc.date.accessioned2024-04-19T17:38:02Z
dc.date.available2024-04-19T17:38:02Z
dc.date.created2024
dc.date.issued2024-04-16
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/27371/26355
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/199359
dc.description.abstractThis article develops key elements to consider that, despite cosmopolitan theoretical debates being determined by a Eurocentric conceptualization, there is a Latin American intellectual tradition that has innovatively advocated for cosmopolitanism as an essential political practice for the modern world. To develop the analysis of how the cosmopolitan imaginary was formed and transformed in Latin America over the two hundred years since the colonial emancipation process, two specific historical moments will be discussed, as well as the main intellectual traditions we identify regarding cosmopolitanism. The first moment to be discussed is the formation of nation-states (19th century). In a second moment, the discussion on the "racial" and postcolonial issue that emerged in Latin America during the 20th century is analyzed. Although it is correct to say that the historical path outlined does not cover all the defining moments and thoughts of the cosmopolitan imaginary in the region, we nonetheless offer a synthesis capable of supporting the argument about the process of historical conceptual development of the cosmopolitan imaginary in Latin America.en_US
dc.description.abstractEn este artículo se desarrollan elementos claves para pensar que, a pesar de que los debates teóricos cosmopolitas han sido determinados por una conceptualización eurocéntrica, existe una tradición intelectual latinoamericana que de manera renovadora ha abogado por el cosmopolitismo como práctica política esencial para el mundo moderno. Para desarrollar el análisis sobre cómo se formó y transformó el imaginario cosmopolita en América Latina en los doscientos años transcurridos desde el proceso de emancipación colonial, se discutirán dos momentos históricos específicos, así como las principales tradiciones intelectuales que identificamos con respecto del cosmopolitismo. El primer momento que será discutido es el de la formación de los estados nacionales (siglo XIX). En un segundo momento, se toma como objeto de análisis la discusión sobre la «cuestión racial» y poscolonial que emergieron en América Latina durante el siglo XX. Aunque sea correcto decir que el sendero histórico trazado no alcanza a abarcar todos los momentos y pensamientos definidores del imaginario cosmopolita en la región, sin embargo, ofrecemos una síntesis que es capaz de sostener el argumento sobre el proceso de desarrollo histórico conceptual del imaginario cosmopolita en América Latina.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2709-3689
dc.relation.ispartofurn:issn:2523-2894
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceRevista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente; Núm. 13 (2024)es_ES
dc.subjectCosmopolitanismen_US
dc.subjectCritical thinkingen_US
dc.subjectHistorical sociologyen_US
dc.subjectLatin Americaen_US
dc.subjectCosmopolitismoes_ES
dc.subjectPensamiento críticoes_ES
dc.subjectSociología históricaes_ES
dc.subjectAmérica Latinaes_ES
dc.titleCosmopolitismo en América Latina, un recorrido histórico conceptuales_ES
dc.title.alternativeCosmopolitanism in Latin America: An Historical Conceptual Journeyen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202401.D001


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