Show simple item record

dc.contributor.authorVillasante Cervello, Mariella
dc.date.accessioned2024-01-29T17:48:50Z
dc.date.available2024-01-29T17:48:50Z
dc.date.issued2023-12-28
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/28114/26059
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/196964
dc.description.abstractAs in all hunter-gatherer societies, beliefs associated with the spiritual world and the musical arts are very important among the Ashaninka, the Nomatsiguenga and all Amazonian native peoples. These themes have been little studied in social anthropology. Moreover, the relative neglect of the native languages has led to a decrease in the transmission of the beliefs and music that represent the core of the Ashaninka cultural heritage. In this context, my current research aims to shed light on the evolution of the relationship between musical production, beliefs and ethnic identity and, at the same time, to revalue the musical and mythological heritage of the Ashaninka and their ethnic identities. The starting point of this study of social and musical anthropology are the songs that I collected between 1981 and 1985, the Villasante Collection of traditional Ashaninka music archived at the Centre de Recherches d’Ethnomusicologie (CREM, France) which I present in this Note.en_US
dc.description.abstractComo en todas las sociedades de cazadores-recolectores, las creencias asociadas al mundo espiritual y las artes musicales son muy importantes entre los Ashaninka, los Nomatsiguenga y todos los pueblos originarios amazónicos. Esas temáticas han sido muy poco estudiadas en antropología social. Además, actualmente el abandono relativo de las lenguas originarias implica la disminución de la transmisión de las creencias y de las músicas que representan lo esencial del patrimonio cultural ashaninka. En ese marco, mi investigación actual tiene por objeto esclarecer la evolución de la relación entre la producción musical, las creencias y la identidad étnica y, paralelamente, revalorizar el patrimonio musical y mitológico de los Ashaninka y sus identidades étnicas. El punto de partida de este estudio de antropología social y musical son los cantos que he recogido entre 1981 y 1985, Colección Villasante de música tradicional ashaninka archivada en el Centre de Recherches d’Ethnomusicologie (CREM, Francia), que presento en esta nota. es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2415-5896
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceRevista del Instituto Riva-Agüeroes_ES
dc.subjectAmazoniaen_US
dc.subjectAshaninkaen_US
dc.subjectChant evolutionen_US
dc.subjectEthnic identityen_US
dc.subjectTraditional Amazonian musicen_US
dc.subjectPeruvian internal waren_US
dc.subject20th centuryen_US
dc.subjectAmazoníaes_ES
dc.subjectAshaninkaes_ES
dc.subjectEvolución de cantoses_ES
dc.subjectIdentidad étnicaes_ES
dc.subjectMúsica tradicional amazónicaes_ES
dc.subjectGuerra interna peruanaes_ES
dc.subjectSiglo XXes_ES
dc.titlePublicación de la ‘Colección Villasante de cantos y música tradicional ashaninka (1981-1985)’ y proyecto de investigaciónes_ES
dc.title.alternativePublication of the ‘Villasante Collection of Traditional Ashaninka Songs and Music (1981-1985)’ and research projecten_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.00.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/revistaira.202302.012


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess