Show simple item record

dc.contributor.authorVergara, Nataly
dc.date.accessioned2024-01-18T19:21:22Z
dc.date.available2024-01-18T19:21:22Z
dc.date.issued2023-11-23
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/27743/25789
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/196672
dc.description.abstractArt as a discursive essence can become a means of reflection on our social reality. Madre Nuestra, by the plastic artist Luz Letts (2018), is an example of this, as this work represents an all-powerful woman who sustains the nation and questions gender stereotypes and violence against women in Peru. In turn, she realizes the powerful relationship of this with the land and territory, and it motivates us to think about the mutual support between women to fight the domination towards the female body and towards the natural world. Thus, it proposes the creation of a female collective identity as a force of the nation, a community defense of land and territory in the process of building a more just society. Finally, it outlines the need to rethink our country with an ecoterritorial and ecofeminist twist.en_US
dc.description.abstractEl arte como esencia discursiva puede convertirse en un medio de reflexión sobre nuestra realidad social. Madre nuestra, de la artista plástica Luz Letts (2018), es un ejemplo de ello, pues esta obra representa a una mujer todopoderosa y sostenedora de la nación que cuestiona los estereotipos de género y la violencia contra la mujer en el Perú. A su vez, da cuenta de la poderosa relación de lo femenino con la tierra y el territorio, y nos motiva a pensar en el apoyo mutuo entre mujeres para combatir la dominación hacia el cuerpo femenino y hacia el mundo natural. Así, plantea la creación de una identidad colectiva femenina como fuerza de la nación, una defensa comunitaria de la tierra y del territorio en vías de construir una sociedad más justa. Finalmente, esboza la necesidad de repensar nuestro país con un giro ecoterritorial y ecofeminista.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2413-5437
dc.relation.ispartofurn:issn:2305-7467
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceConexión; Núm. 20 (2023)es_ES
dc.subjectEcofeminismen_US
dc.subjectEcoterritorialen_US
dc.subjectFeminismen_US
dc.subjectContemporary arten_US
dc.subjectPeruen_US
dc.subjectLuz Lettsen_US
dc.subjectEcofeminismoes_ES
dc.subjectEcoterritoriales_ES
dc.subjectFeminismoes_ES
dc.subjectArte contemporáneoes_ES
dc.subjectPerúes_ES
dc.subjectLuz Lettses_ES
dc.titleMujer, tierra y territorio en el arte peruano contemporáneo: "Madre nuestra" (2018), de Luz Lettses_ES
dc.title.alternativeWoman, Land and Territory in Contemporary Peruvian Art: "Madre Nuestra" (2018), by Luz Lettsen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.09.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/conexion.202302.002


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess