Show simple item record

dc.contributor.authorGutiérrez Martínez, Juan Benigno
dc.contributor.authorZaga Llantoy, Violeta
dc.date.accessioned2024-01-18T14:41:49Z
dc.date.available2024-01-18T14:41:49Z
dc.date.issued2023-12-21
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/24327/25993
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/196659
dc.description.abstractThe main objective of this research was to analyze the social representations on the acts of verbal insults among third grade high school students at the Mariscal Caceres Educational Institution, located in the district of Ayacucho in Peru. The empirical information was obtained through the survey and its respective instrument: the perception and valuation questionnaire —which included closed and open questions—, that was applied to a total of 64 students, both male and female. The results reveal that 95 % of the students surveyed stated that they had been victims of verbal insults. Despite this, they define and categorize such acts as a simple “lack of respect”, followed, to a lesser extent, by other categories: violence, aggression and even considered as something normal. To cope with this situation, students take various decisions and actions: complaining to their parents and teachers, responding with physical violence, exchanging insults, remaining silent or simply letting themselves be carried away by the situation. Therefore, students are not mere spectators or passive agents in the face of the problem they experience but possess and deploy their capacity for agency.en_US
dc.description.abstractEl principal objetivo de esta investigación fue analizar las representaciones sociales sobre los actos de insulto verbal entre los estudiantes del tercer grado de secundaria en la Institución Educativa Mariscal Cáceres, ubicada en el distrito de Ayacucho en Perú. La información empírica se obtuvo a través de la encuesta y su respectivo instrumento: el cuestionario de percepción y valoración —que incluyó preguntas cerradas y abiertas—, el cual fue aplicado a un total de 64 estudiantes, tanto varones como mujeres.Los resultados revelan que el 95 % de los estudiantes encuestados manifiestan haber sido víctimas de los actos de insulto verbal. A pesar de esto, definen y categorizan dichos actos como una simple «falta de respeto», seguido, en menor medida, de otras categorías: violencia, agresión e incluso lo consideran como algo normal. Para enfrentar esta situación, los estudiantes toman diversas decisiones y acciones: quejarse con sus padres y profesores, responder con violencia física, intercambiar insultos, guardar silencio o simplemente dejarse llevar por la situación. Por tanto, los estudiantes no son meros espectadores o agentes pasivos frente al problema que experimentan, sino que poseen y despliegan la capacidad de agencia.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2224-6428
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9212
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceAnthropologica; Vol. 41 Núm. 51 (2023)es_ES
dc.subjectInsulten_US
dc.subjectEducational institutionen_US
dc.subjectSocial representationsen_US
dc.subjectStudenten_US
dc.subjectAgencyen_US
dc.subjectInsultoes_ES
dc.subjectInstitución educativaes_ES
dc.subjectRepresentaciones socialeses_ES
dc.subjectEstudiantees_ES
dc.subjectAgenciaes_ES
dc.titleRepresentaciones sociales del insulto entre estudiantes de la Institución Educativa Mariscal Cáceres en Ayacucho, Perúes_ES
dc.title.alternativeSocial Representations of Insults Among Students of The Mariscal Caceres Educational Institution in Ayacucho, Peruen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/anthropologica.202302.005


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess