Show simple item record

dc.contributor.authorHibbett, Alexandra
dc.date.accessioned2024-01-17T17:10:08Z
dc.date.available2024-01-17T17:10:08Z
dc.date.issued2023-12-18
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27965/25972
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/196646
dc.description.abstractThis article interprets Trilce (1922) by César Vallejo as a reaction to the emergence of the modern woman. By linking the analysis of the poems to a historical reconstruction of the changes that were underway in the social positioning of Peruvian women at the beginning of the 20th century, it explores the female figures of the mother, the sexual woman, the woman who has aborted and the voiceless woman, and shows how Trilce relates them to different aspects of time and modernity. Furthermore, it shows how, when facing these figures, the speaker makes himself visible, with bad conscience, as a subject who is not universal, but male. It is also in the face of these female figures that the poems signal that the encounter with the modern woman is what forces their own poetic style towards its most avant-garde innovations.en_US
dc.description.abstractEste artículo interpreta Trilce (1922) de César Vallejo como una reacción a la aparición de la mujer moderna. Vinculando el análisis de poemas y la reconstrucción histórica de los cambios que se daban en la posición social de la mujer peruana a inicios del siglo XX, explora las figuras femeninas de la madre, la mujer sexual, la mujer que ha abortado y la mujer sin-voz, que el poemario relaciona con carices distintos del tiempo y la modernidad. Además, muestra cómo ante ellas el yo poético se visibiliza, con mala cons-ciencia, como un sujeto no universal, sino masculino. Los poemas señalan que es el encuentro con la mujer moderna lo que fuerza su propio estilo hacia sus innovaciones más vanguardistas.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9239
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceLexis; Vol. 47 Núm. 2 (2023)es_ES
dc.subjectVallejoen_US
dc.subjectTrilceen_US
dc.subjectWomenen_US
dc.subjectModernityen_US
dc.subjectGenderen_US
dc.subjectVallejoes_ES
dc.subjectTrilcees_ES
dc.subjectMujereses_ES
dc.subjectModernidades_ES
dc.subjectGéneroes_ES
dc.title"Trilce" de César Vallejo y la mujer modernaes_ES
dc.title.alternativeCésar Vallejo’s "Trilce" and the Modern Womanen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.02.06
dc.publisher.countryPE


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess