dc.contributor.author | Hibbett, Alexandra | |
dc.date.accessioned | 2024-01-17T17:10:08Z | |
dc.date.available | 2024-01-17T17:10:08Z | |
dc.date.issued | 2023-12-18 | |
dc.identifier.uri | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27965/25972 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/196646 | |
dc.description.abstract | This article interprets Trilce (1922) by César Vallejo as a reaction to the emergence of the modern woman. By linking the analysis of the poems to a historical reconstruction of the changes that were underway in the social positioning of Peruvian women at the beginning of the 20th century, it explores the female figures of the mother, the sexual woman, the woman who has aborted and the voiceless woman, and shows how Trilce relates them to different aspects of time and modernity. Furthermore, it shows how, when facing these figures, the speaker makes himself visible, with bad conscience, as a subject who is not universal, but male. It is also in the face of these female figures that the poems signal that the encounter with the modern woman is what forces their own poetic style towards its most avant-garde innovations. | en_US |
dc.description.abstract | Este artículo interpreta Trilce (1922) de César Vallejo como una reacción a la aparición de la mujer moderna. Vinculando el análisis de poemas y la reconstrucción histórica de los cambios que se daban en la posición social de la mujer peruana a inicios del siglo XX, explora las figuras femeninas de la madre, la mujer sexual, la mujer que ha abortado y la mujer sin-voz, que el poemario relaciona con carices distintos del tiempo y la modernidad. Además, muestra cómo ante ellas el yo poético se visibiliza, con mala cons-ciencia, como un sujeto no universal, sino masculino. Los poemas señalan que es el encuentro con la mujer moderna lo que fuerza su propio estilo hacia sus innovaciones más vanguardistas. | es_ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica del Perú | es_ES |
dc.relation.ispartof | urn:issn:0254-9239 | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | * |
dc.source | Lexis; Vol. 47 Núm. 2 (2023) | es_ES |
dc.subject | Vallejo | en_US |
dc.subject | Trilce | en_US |
dc.subject | Women | en_US |
dc.subject | Modernity | en_US |
dc.subject | Gender | en_US |
dc.subject | Vallejo | es_ES |
dc.subject | Trilce | es_ES |
dc.subject | Mujeres | es_ES |
dc.subject | Modernidad | es_ES |
dc.subject | Género | es_ES |
dc.title | "Trilce" de César Vallejo y la mujer moderna | es_ES |
dc.title.alternative | César Vallejo’s "Trilce" and the Modern Woman | en_US |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type.other | Artículo | |
dc.subject.ocde | https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.02.06 | |
dc.publisher.country | PE | |