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dc.contributor.authorPacheco de Freitas, José Augusto
dc.date.accessioned2023-11-28T17:01:26Z
dc.date.available2023-11-28T17:01:26Z
dc.date.issued2023-11-15
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/agendainternacional/article/view/27689/25769
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/196314
dc.description.abstractThe regulation of maritime autonomous surface ships (MASS) will need to redefine the traditional legal and conceptual categories of the law of the sea, whose rules were adopted over the basis that ships were manned by a master and crew on board.An evolutionary interpretation of UNCLOS allows to justifiy that the IMO endeavours to regulate the operation of MASS. Within this framework, the IMO has completed an exploratory study, in which it adopted a preliminary definition of autonomous ships and identified three high-priority themes: the meaning of the terms master, crew, or responsible person; the consideration of the remote-control station or centre; and the possibility to designate remote operators as seafarers. Subsequently, the IMO established in 2022 a workplan to adopt a goal-based non-mandatory MASS Code in 2024 and a mandatory Code in 2025.Following the exploratory study and the workplan, the negotiations for the regulation of MASS at the IMO began in 2022. This ongoing work is considering how to adapt the existing regulation to allow States to operate MASS in compliance with the obligations and rights provided in UNCLOS and the IMO instruments, ensuring maritime safety.en_US
dc.description.abstractLa regulación de los buques autónomos marítimos de superficie (MASS) hará necesario redefinir algunas categorías jurídicas y conceptuales tradicionales del derecho del mar, cuyas normas fueron adoptadas sobre la base de que las naves contaban con un capitán y una tripulación a bordo.Una interpretación evolutiva de la Convemar permite sustentar que la OMI asuma los trabajos para regular la operación de los MASS. En ese marco, la OMI ha completado un estudio exploratorio en el que adoptó una definición preliminar de los MASS e identificó tres asuntos que deben ser abordados prioritariamente: el significado de los términos capitán, tripulación o persona responsable; el tratamiento del centro o puesto de control a distancia; y la posibilidad de designar a los operadores remotos como gente de mar. La OMI también estableció una hoja de ruta para la adopción de un código sobre los MASS no obligatorio basado en objetivos para 2024 y de un código obligatorio para 2025.En seguimiento al estudio exploratorio y a la hoja de ruta, en 2022 se iniciaron las negociaciones para la regulación de los MASS en la OMI. En dichos trabajos en curso se viene contemplando cómo adaptar la regulación existente para que los Estados puedan operar los MASS conforme a las obligaciones y derechos previstos en la Convemar y los instrumentos de la OMI, garantizando la seguridad marítima.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2311-5718
dc.relation.ispartofurn:issn:1027-6750
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceAgenda Internacional; Vol. 30 Núm. 41 (2023)es_ES
dc.subjectUNCLOSen_US
dc.subjectIMOen_US
dc.subjectLaw of the seaen_US
dc.subjectInternational maritime lawen_US
dc.subjectAutonomous shipsen_US
dc.subjectMASSen_US
dc.subjectMaritime navigationen_US
dc.subjectConvemares_ES
dc.subjectOMIes_ES
dc.subjectDerecho del mares_ES
dc.subjectDerecho marítimo internacionales_ES
dc.subjectBuques autónomoses_ES
dc.subjectMASSes_ES
dc.subjectNavegación marítimaes_ES
dc.titleRegulando la navegación marítima del futuro: la Convemar y los trabajos sobre la regulación de los buques marítimos autónomos de superficie (MASS) en la Organización Marítima Internacionales_ES
dc.title.alternativeRegulating the maritime navigation of the future: UNCLOS and the work on the regulation of maritime autonomous surface ships (MASS) at the International Maritime Organisationen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.09.01
dc.publisher.countryPE


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