Relationship between carbon footprint and profits: the moderating role of clean energy innovation
Abstract
Clean energy innovation is critical to the decarbonization of CO2-intensive industries that rely
on fossil fuels. Nonetheless, a deeper understanding of the influence of technical innovation on
firms' efforts to tackle climate change and improve economic competitiveness is needed,
particularly in those industrial sectors with "hard-to-abate" CO2e emissions. This quantitative
longitudinal research examines the moderating effect of clean energy innovation on the link
between carbon footprint and corporate profits using a global sample of 7,827 firm-year data
pertaining to 167 multinational companies between 2018 and 2021. This study uses the
Bayesian method, a recommended statistical framework for fitting complex growth curve
models with longitudinal data, to specify a multi-indicator latent growth curve (B-LGC) model
for longitudinal moderation analysis. The findings indicate that the carbon footprint has a large
positive influence on corporate profits. Furthermore, the model results support the prediction
that clean energy innovation positively moderates the link between value chain (Scope 3)
emissions and gross profit margin when measured using renewable energy consumption. The
implications of the findings suggest that executives and managers in heavily polluting
companies can achieve greater competitive advantages and transition to a net-zero emissions
business by developing a comprehensive understanding of Scope 3 emissions. More
significantly, policymakers should pay particular attention to these companies' Scope 3
emissions in order to develop regulation and control systems that encourage clean energy
innovation. La innovación en energías limpias es clave hacia la descarbonización de industrias
intensivas en el uso de combustibles fósiles. No obstante, existe la necesidad de una
mayor comprensión del impacto de la innovación tecnológica en los esfuerzos de las
empresas por combatir el cambio climático y mejorar su competitividad, principalmente
en aquellos industrias “difíciles de reducir” las emisiones de CO₂e. Usando una muestra
global de 7 827 observaciones de empresa-año correspondientes a 167 empresas
internacionales entre el 2018 y 2021, esta investigación longitudinal cuantitativa examina
el efecto moderador de la innovación en energías limpias en el vínculo entre la huella de
carbono y la rentabilidad corporativa. Para este análisis de moderación longitudinal, se
emplea el método bayesiano, un marco estadístico recomendado para ajustar modelos de
curva de crecimiento complejos con datos longitudinales, estimando para ello un modelo
de curva de crecimiento latente (B-LGC) de múltiples indicadores. Los resultados revelan
un impacto significativo de la huella de carbono sobre las ganancias. Asimismo, los
resultados respaldan la hipótesis de que la innovación en energías limpias, cuando es
medida usando el consumo de energías renovables, modera positivamente la relación entre
las emisiones de la cadena de valor (Alcance 3) y el margen de utilidad bruta. Estos
hallazgos implican que una comprensión más detallada de las emisiones de toda la cadena
de valor (Alcance 3) por parte de los ejecutivos y gerentes de las empresas, representa un
mecanismo efectivo para obtener mayores ventajas competitivas, y al mismo tiempo llegar
a ser un negocio con cero emisiones netas. Mas importante aún, los formuladores de
políticas deberían prestar especial atención a las emisiones de Alcance 3, para formular
mecanismos regulatorios y de control que estimulen la innovación en energías limpias.