Show simple item record

dc.contributor.authorValenzuela Suárez, Claudia Catherine
dc.date.accessioned2023-06-01T16:20:12Z
dc.date.accessioned2023-06-01T16:48:18Z
dc.date.available2023-06-01T16:20:12Z
dc.date.available2023-06-01T16:48:18Z
dc.date.issued2022-12-14
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ayd/article/view/26301/24774
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193886
dc.description.abstractSabogal, along with other intellectuals, reflected on their concerns about the complementarity of the text with the image and the artifact that contained them. It was an incipient discipline, without a name. However, it was a cultural phenomenon that combined knowledge, aesthetics and literature, and transformed magazines and illustrated books into objects of symbolic and sociocultural value. These artefacts of the past are now invaluable and are considered pieces of historical value that allow us to build a genealogy of the design discipline prior to its institutionalization around 1960. The artistic and graphic context of the 1920s and 1930s was a laboratory for experimentation in graphic illustration and xylography, which consolidated the concept of the graphic image.en_US
dc.description.abstractJosé Sabogal, con otros intelectuales, reflexionaron sobre sus preocupaciones en torno a la complementariedad del texto con la imagen y el artefacto que las contenía. Era una disciplina incipiente, sin nombre. Sin embargo, era un fenómeno cultural que conjugaba el conocimiento, la estética y la literatura, y transformaba las revistas y libros ilustrados en objetos de valor simbólico y sociocultural. Esos artefactos del pasado son en la actualidad invaluables y se les considera piezas de valor histórico que permiten construir una genealogía de la disciplina del diseño anterior a su institucionalización hacia 1960. El contexto artístico y gráfico de las décadas de los años veinte y treinta fue un laboratorio de experimentación de la ilustración gráfica y la xilografía, que consolidó el concepto de la imagen gráfica.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2307-6151
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceRevista Arte y Diseño A&D; Núm. 9 (2022)es_ES
dc.subjectJosé Sabogalen_US
dc.subjectPeruvian arten_US
dc.subjectPeruvian designen_US
dc.subject20th centuryen_US
dc.subjectDesign genealogyen_US
dc.subjectImage and texten_US
dc.subjectVisual cultureen_US
dc.subjectJosé Sabogales_ES
dc.subjectArte peruanoes_ES
dc.subjectDiseño peruanoes_ES
dc.subjectSiglo XXes_ES
dc.subjectGenealogía del diseñoes_ES
dc.subjectImagen y textoes_ES
dc.subjectCultura visuales_ES
dc.titleLos grabados de José Sabogal en libros y revistas: aportes al diseño gráfico peruano a inicios del siglo XXes_ES
dc.title.alternativeJosé Sabogal´s engravings in books and magazines: contributions to Peruvian graphic design at the beginning of the 20th centuryen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.04.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/ayd.202201.002


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International