dc.contributor.author | Gonçalves Correia Zanini, Marta Regina | |
dc.contributor.author | Rossato, Lucas | |
dc.contributor.author | Scorsolini-Comin, Fabio | |
dc.date.accessioned | 2023-05-11T21:05:22Z | |
dc.date.accessioned | 2023-05-11T21:51:51Z | |
dc.date.available | 2023-05-11T21:05:22Z | |
dc.date.available | 2023-05-11T21:51:51Z | |
dc.date.issued | 2022-12-15 | |
dc.identifier.uri | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/22680/24791 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193502 | |
dc.description.abstract | This mixed study evaluated changes and stability in health indicators (depression, anxiety, stress, alcohol consumption and amount of hours of sleep) and the belief in academic self-efficacy of Brazilian university students, before and during the COVID-19 pandemic. The first step, quantitative and longitudinal, investigated 20 students (average age=20.8 years; SD=3.4) in the period of 2019 and 2020, suggesting the maintenance of mental health indicators and the reduction of alcohol consumption and self-efficacy. In the second, qualitative stage, interviews during the quarantine revealed processes of personal and academic adaptation, in addition to concerns about mental health in the face of the pandemic. Institutional responses by universities to these ongoing challenges are recommended, as opposed to an individual analytical perspective. | en_US |
dc.description.abstract | Este estudio mixto evaluó cambios y estabilidad en indicadores de salud (depresión, ansiedad, estrés, consumo de alcohol y cantidad de horas de sueño) y la creencia en la autoeficacia académica de estudiantes universitarios brasileños, antes y durante la pandemia de COVID-19. El primer paso, cuantitativo y longitudinal, investigó a 20 estudiantes (Medad =20.8 años; DP=3.4) en el período de 2019 y 2020, sugiriendo el mantenimiento de indicadores de salud mental y la reducción del consumo de alcohol y autoeficacia. En la segunda etapa, cualitativa, las entrevistas durante la cuarentena revelaron procesos de adaptación personal y académica, además de preocupaciones sobre la salud mental ante la pandemia. Se recomiendan las respuestas institucionales de las universidades a estos desafíos continuos, en contraposición a una perspectiva analítica individual. | es_ES |
dc.description.abstract | Cette étude mixte a évalué les changements et la stabilité des indicateurs de santé (dépression, anxiété, stress, consommation d'alcool et nombre d'heures de sommeil) et la croyance en l'auto-efficacité académique des étudiants universitaires brésiliens, avant et pendant la pandémie COVID-19. La première étape, quantitative et longitudinale, a enquêté sur 20 étudiants (âge moyen=20,8 ans; ET=3,4) sur la période 2019 et 2020, suggérant le maintien des indicateurs de santé mentale et la réduction de la consommation d'alcool et auto-efficacité. Dans la seconde étape, qualitative, des entretiens lors de la quarantaine ont révélé des processus d'adaptation personnelle et académique, en plus des inquiétudes sur la santé mentale face à la pandémie. Des réponses institutionnelles des universités à ces défis permanents sont recommandées, par opposition à une perspective analytique individuelle. | fr_CA |
dc.description.abstract | Este estudo misto avaliou mudanças e estabilidades em indicadores de saúde (depressão, ansiedade, estresse, consumo de álcool e quantidade de horas de sono) e de crença de autoeficácia acadêmica de universitários brasileiros, antes e durante a pandemia da COVID-19. A primeira etapa, quantitativa e longitudinal, investigou 20 estudantes (Midade=20.8 anos; DP=3.4) no período de 2019 e 2020, sugerindo a manutenção de indicadores de saúde mental e a redução do consumo de álcool e autoeficácia. Na segunda etapa, qualitativa, entrevistas durante a quarentena revelaram processos de adaptação pessoal e acadêmica, além de preocupações sobre a saúde mental diante da pandemia. Recomenda-se respostas institucionais por parte das universidades a esses desafios em curso, em contraposição a uma perspectiva analítica individual. | pt_BR |
dc.format | application/pdf | |
dc.language.iso | por | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica del Perú | es_ES |
dc.relation.ispartof | urn:issn:2223-3733 | |
dc.relation.ispartof | urn:issn:0254-9247 | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.source | Revista de Psicología; Vol. 41 Núm. 1 (2023) | es_ES |
dc.subject | Psychological adaptation | en_US |
dc.subject | Pandemic | en_US |
dc.subject | Depression | en_US |
dc.subject | Anxiety | en_US |
dc.subject | Stress | en_US |
dc.subject | Adaptación psicológica | es_ES |
dc.subject | Pandemia | es_ES |
dc.subject | Depresión | es_ES |
dc.subject | Ansiedad | es_ES |
dc.subject | Estrés | es_ES |
dc.subject | Adaptation psychologique | fr_CA |
dc.subject | Pandémie | fr_CA |
dc.subject | Dépression | fr_CA |
dc.subject | Anxiété | fr_CA |
dc.subject | Stress | fr_CA |
dc.subject | Adaptação psicológica | pt_BR |
dc.subject | Pandemia | pt_BR |
dc.subject | Depressão | pt_BR |
dc.subject | Ansiedade | pt_BR |
dc.subject | Estresse | pt_BR |
dc.title | Salud mental, autoeficacia y adaptación universitaria a la pandemia de COVID-19 | es_ES |
dc.title.alternative | Mental health, self-efficacy and university adaptation to the COVID-19 pandemic | en_US |
dc.title.alternative | Santé mentale, auto-efficacité et adaptation universitaire à la pandémie de COVID-19 | fr_CA |
dc.title.alternative | Saúde mental, autoeficácia e adaptação universitária à pandemia de COVID-19 | pt_BR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type.other | Artículo | |
dc.subject.ocde | https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 | |
dc.publisher.country | PE | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18800/psico.202301.008 | |