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dc.contributor.authorGonçalves Correia Zanini, Marta Regina
dc.contributor.authorRossato, Lucas
dc.contributor.authorScorsolini-Comin, Fabio
dc.date.accessioned2023-05-11T21:05:22Z
dc.date.accessioned2023-05-11T21:51:51Z
dc.date.available2023-05-11T21:05:22Z
dc.date.available2023-05-11T21:51:51Z
dc.date.issued2022-12-15
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/22680/24791
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193502
dc.description.abstractThis mixed study evaluated changes and stability in health indicators (depression, anxiety, stress, alcohol consumption and amount of hours of sleep) and the belief in academic self-efficacy of Brazilian university students, before and during the COVID-19 pandemic. The first step, quantitative and longitudinal, investigated 20 students (average age=20.8 years; SD=3.4) in the period of 2019 and 2020, suggesting the maintenance of mental health indicators and the reduction of alcohol consumption and self-efficacy. In the second, qualitative stage, interviews during the quarantine revealed processes of personal and academic adaptation, in addition to concerns about mental health in the face of the pandemic. Institutional responses by universities to these ongoing challenges are recommended, as opposed to an individual analytical perspective.en_US
dc.description.abstractEste estudio mixto evaluó cambios y estabilidad en indicadores de salud (depresión, ansiedad, estrés, consumo de alcohol y cantidad de horas de sueño) y la creencia en la autoeficacia académica de estudiantes universitarios brasileños, antes y durante la pandemia de COVID-19. El primer paso, cuantitativo y longitudinal, investigó a 20 estudiantes (Medad =20.8 años; DP=3.4) en el período de 2019 y 2020, sugiriendo el mantenimiento de indicadores de salud mental y la reducción del consumo de alcohol y autoeficacia. En la segunda etapa, cualitativa, las entrevistas durante la cuarentena revelaron procesos de adaptación personal y académica, además de preocupaciones sobre la salud mental ante la pandemia. Se recomiendan las respuestas institucionales de las universidades a estos desafíos continuos, en contraposición a una perspectiva analítica individual.es_ES
dc.description.abstractCette étude mixte a évalué les changements et la stabilité des indicateurs de santé (dépression, anxiété, stress, consommation d'alcool et nombre d'heures de sommeil) et la croyance en l'auto-efficacité académique des étudiants universitaires brésiliens, avant et pendant la pandémie COVID-19. La première étape, quantitative et longitudinale, a enquêté sur 20 étudiants (âge moyen=20,8 ans; ET=3,4) sur la période 2019 et 2020, suggérant le maintien des indicateurs de santé mentale et la réduction de la consommation d'alcool et auto-efficacité. Dans la seconde étape, qualitative, des entretiens lors de la quarantaine ont révélé des processus d'adaptation personnelle et académique, en plus des inquiétudes sur la santé mentale face à la pandémie. Des réponses institutionnelles des universités à ces défis permanents sont recommandées, par opposition à une perspective analytique individuelle.fr_CA
dc.description.abstractEste estudo misto avaliou mudanças e estabilidades em indicadores de saúde (depressão, ansiedade, estresse, consumo de álcool e quantidade de horas de sono) e de crença de autoeficácia acadêmica de universitários brasileiros, antes e durante a pandemia da COVID-19. A primeira etapa, quantitativa e longitudinal, investigou 20 estudantes (Midade=20.8 anos; DP=3.4) no período de 2019 e 2020, sugerindo a manutenção de indicadores de saúde mental e a redução do consumo de álcool e autoeficácia. Na segunda etapa, qualitativa, entrevistas durante a quarentena revelaram processos de adaptação pessoal e acadêmica, além de preocupações sobre a saúde mental diante da pandemia. Recomenda-se respostas institucionais por parte das universidades a esses desafios em curso, em contraposição a uma perspectiva analítica individual.pt_BR
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isopor
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3733
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9247
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 41 Núm. 1 (2023)es_ES
dc.subjectPsychological adaptationen_US
dc.subjectPandemicen_US
dc.subjectDepressionen_US
dc.subjectAnxietyen_US
dc.subjectStressen_US
dc.subjectAdaptación psicológicaes_ES
dc.subjectPandemiaes_ES
dc.subjectDepresiónes_ES
dc.subjectAnsiedades_ES
dc.subjectEstréses_ES
dc.subjectAdaptation psychologiquefr_CA
dc.subjectPandémiefr_CA
dc.subjectDépressionfr_CA
dc.subjectAnxiétéfr_CA
dc.subjectStressfr_CA
dc.subjectAdaptação psicológicapt_BR
dc.subjectPandemiapt_BR
dc.subjectDepressãopt_BR
dc.subjectAnsiedadept_BR
dc.subjectEstressept_BR
dc.titleSalud mental, autoeficacia y adaptación universitaria a la pandemia de COVID-19es_ES
dc.title.alternativeMental health, self-efficacy and university adaptation to the COVID-19 pandemicen_US
dc.title.alternativeSanté mentale, auto-efficacité et adaptation universitaire à la pandémie de COVID-19fr_CA
dc.title.alternativeSaúde mental, autoeficácia e adaptação universitária à pandemia de COVID-19pt_BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/psico.202301.008


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