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dc.contributor.authorLeal-Soto, Francisco
dc.contributor.authorFerrer-Urbina, Rodrigo
dc.contributor.authorAlonso-Tapia, Jesus
dc.contributor.authorRivero, E. Virna
dc.contributor.authorPeredo, Rocío
dc.date.accessioned2023-05-11T21:05:22Z
dc.date.accessioned2023-05-11T21:51:51Z
dc.date.available2023-05-11T21:05:22Z
dc.date.available2023-05-11T21:51:51Z
dc.date.issued2022-12-15
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/22014/24780
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193498
dc.description.abstractMain objective was to determine the effects of motivational configuration (CM) of the teacher and the student in group and individual levels, on classroom motivational climate (CMC), attributed motivation and satisfaction with the teacher (MASP) and estimated performance (RE). The data of 1,022 secondary students and 50 Bolivian teachers were analyzed using multilevel structural equation modeling. The CM of students and teachers was explained by motivational school climate, expectations of self-efficacy, goal orientation and beliefs about learning, knowledge and authority. The CM of the teacher had no impact on CMC, MASP and RE, but that of the student, especially the group level, which reflects common elements among the students of each class.en_US
dc.description.abstractEl objetivo principal fue determinar los efectos de la configuración motivacional (CM) del profesor y del estudiante en niveles grupal e individual, sobre clima motivacional de clase (CMC), motivación atribuida y satisfacción con el profesor (MASP) y rendimiento estimado (RE). Los datos de 1.022 estudiantes secundarios y 50 profesores bolivianos fueron analizados con modelamiento de ecuaciones estructurales multinivel. La CM de estudiantes y profesores fue explicada por clima motivacional escolar, expectativas de autoeficacia, orientación de meta y creencias sobre el aprendizaje, conocimiento y autoridad. La CM del profesor no tuvo incidencia en CMC, MASP y RE, pero sí la del estudiante, especialmente el nivel grupal, que refleja los elementos comunes entre los estudiantes de cada clase.es_ES
dc.description.abstractL'objectif principal était de déterminer les effets de la configuration motivationnelle (CM) de l'enseignant et de l'élève aux niveaux du groupe et individuel, sur le climat de motivation en classe (CMC), d'attribuer la motivation et la satisfaction avec l'enseignant (MASP) et la performance estimée (RE). Les données de 1 022 élèves du secondaire et de 50 enseignants boliviens ont été analysées à l'aide d'une modélisation d'équations structurelles à plusieurs niveaux. Le CM des élèves et des enseignants a été expliqué par le climat de motivation de l'école, les attentes d'auto-efficacité, l'orientation vers les objectifs et les croyances concernant l'apprentissage, les connaissances et l'autorité. Le CM de l'enseignant n'a eu aucun impact sur CMC, MASP et RE, mais celui de l'élève, en particulier au niveau du groupe, qui reflète les éléments communs aux élèves de chaque classe.fr_CA
dc.description.abstractO objetivo principal foi determinar os efeitos da configuração motivacional (CM) do professor e do aluno nos níveis grupal e individual, no clima motivacional das aulas (CMC), atribuir motivação e satisfação ao professor (MASP) e desempenho estimado (ER). Os dados de 1.022 alunos do ensino médio e 50 professores bolivianos foram analisados usando modelagem de equações estruturais multinível. O MC de alunos e professores foi explicado pelo clima motivacional da escola, expectativas de auto-eficácia, orientação para objetivos e crenças sobre aprendizado, conhecimento e autoridade. O CM do professor não teve impacto no CMC, MASP e RE, mas o do aluno, especialmente o nível do grupo, que reflete elementos comuns entre os alunos de cada turma.pt_BR
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3733
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9247
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 41 Núm. 1 (2023)es_ES
dc.subjectGoal orientationen_US
dc.subjectExpectationsen_US
dc.subjectBeliefsen_US
dc.subjectMultilevel analysisen_US
dc.subjectStructural equation modelingen_US
dc.subjectOrientación de metaes_ES
dc.subjectExpectativases_ES
dc.subjectCreenciases_ES
dc.subjectAnálisis multiniveles_ES
dc.subjectModelamiento de ecuaciones estructuraleses_ES
dc.subjectOrientation vers l'objectiffr_CA
dc.subjectLes attentesfr_CA
dc.subjectCroyancesfr_CA
dc.subjectAnalyse à plusieurs niveauxfr_CA
dc.subjectModélisation d'équations structurellesfr_CA
dc.subjectOrientação a objetivospt_BR
dc.subjectExpectativaspt_BR
dc.subjectCrençaspt_BR
dc.subjectAnálise multinívelpt_BR
dc.subjectModelagem de equações estruturaispt_BR
dc.title¿Estudiante o profesor? Relevancia sobre clima motivacional de clase, motivación y rendimientoes_ES
dc.title.alternativeStudent or teacher? Its relevance on classroom motivational climate, motivation performanceen_US
dc.title.alternativeÉtudiant ou enseignant? Pertinence concernant le climat de motivation de la classe, la motivation et la performancefr_CA
dc.title.alternativeAluno ou professor? Relevância sobre o clima motivacional da classe, motivação e desempenhopt_BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/psico.202301.004


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