Show simple item record

dc.contributor.authorMolina Barea, María del Carmen
dc.date.accessioned2023-05-09T17:08:27Z
dc.date.accessioned2023-05-09T17:39:56Z
dc.date.available2023-05-09T17:08:27Z
dc.date.available2023-05-09T17:39:56Z
dc.date.issued2022-12-21
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/26324/24815
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193321
dc.description.abstractMaria Rilke and Balthazar Klossowski –Balthus–, which took the form of a book entitled Mitsou. Story of a Cat, illustrated by the young painter and forewordedby the poet. This case study serves as a guiding thread running through a deep analysis of the problem of the “Open”, a noumenic concept coined by Rilke in his creative exchange with Balthus. This concept was specifically discussed by Martin Heidegger. Thus, the present paper attempts to address the implications of affinity and confrontation between Rilke and Heidegger and to explore the metaphorical figure of the cat as the expression of certain animality within the unveiling that takes place in the Da-sein. For this purpose, it will also be necessary to explore theoretical key approaches taken from Ortega y Gasset and Schopenhauer, as well as critical positions particularly relevant in this field defended by Giorgio Agamben and Jacques Derrida, which tend towards an animalistic ontology of alētheia.en_US
dc.description.abstractEste artículo toma como punto de partida la colaboración artística entre Rainer Maria Rilke y Balthazar Klossowski –Balthus– que vio la luz en lapublicación del libro titulado Mitsou. Historia de un gato, con ilustraciones del joven pintor y prólogo del poeta. Este caso de estudio sirve como hilo conductorde un análisis de mayor calado sobre el problema de lo “Abierto”, concepto de orden nouménico que Rilke acuña en su intercambio creativo con Balthus, yque fue motivo concreto de reflexión por parte de Martin Heidegger. El presente trabajo pretende abordar las implicaciones de afinidad y enfrentamiento entre Rilke y Heidegger, y profundizar en la figura del gato como imagen metafórica de la animalidad presente en el develamiento que acontece en el Da-sein. Para ello será necesario considerar aportaciones teóricas clave de Ortega y Gasset y Schopenhauer, así como posturas críticas de Giorgio Agamben y Jacques Derrida, específicamente relevantes en este debate, que se inclinan hacia una ontología animal de la alétheia.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidadeses_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3741
dc.relation.ispartofurn:issn:1016-913X
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceAreté; Vol. 34 Núm. 2 (2022)es_ES
dc.subjectRilkeen_US
dc.subjectBalthusen_US
dc.subjectAlētheiaen_US
dc.subjectThe Openen_US
dc.subjectAnimalsen_US
dc.subjectRilkees_ES
dc.subjectBalthuses_ES
dc.subjectAlétheiaes_ES
dc.subjectLo Abiertoes_ES
dc.subjectAnimaleses_ES
dc.titleLa alétheia de los gatos. Balthus, Rilke y el problema de lo “Abierto”es_ES
dc.title.alternativeThe alētheia of Cats. Balthus, Rilke and the problem of the “Open”en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.03.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/arete.202202.006


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess