Show simple item record

dc.contributor.authorChang Tokushima, Juan Santiago
dc.contributor.authorDrago Alfaro, Mario Fernando
dc.date.accessioned2023-05-09T15:22:57Z
dc.date.available2023-05-09T15:22:57Z
dc.date.issued2022-12-15
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/26495/24943
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193296
dc.description.abstractIn the last couple of years, the National Institute for the Defense of Competition and the Protection of Intellectual Property has focused its efforts on the persecution and sanction of horizontal practices, initiating a substantial step in favor of improving free market competition.This paper analyses the reasons why public bid riggings are considered per se illegal conducts by our national legislation, as well as how the National Institute for the Defense of Competition and the Protection of Intellectual Property has prosecuted and sanctioned these practices. The authors consider that classifying bid riggings as per se illegal is a consequence of their social impact, since there aren’t any economic reasonsthat differentiate them from other per se illegal conducts.en_US
dc.description.abstractEn los últimos años, el Instituto Nacional de Defensa de la Competencia y de la Protección de la Propiedad Intelectual ha enfocado sus esfuerzos en la persecución y sanción de prácticas horizontales, iniciando un paso sustancial a favor de mejorar la libre competencia de mercado.En este trabajo se analizan las razones por las cuales la legislación de libre competencia nacional considera a las concertaciones en licitaciones públicas como conductas per se ilegales, y cómo el Instituto Nacional de Defensa de la Competencia y de la Protección de la Propiedad Intelectual ha perseguido y sancionado tales prácticas. Los autores consideran que la tipificación expresa de las concertaciones en licitaciones públicas como prácticas prohibidas de carácter absoluto responde a su impacto social, antes que a un razonamiento económico que la diferencia de otras conductas ilegales per se.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:1810-9934
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceTHEMIS Revista de Derecho; Núm. 81 (2022): Derecho Bancario y Financieroes_ES
dc.subjectCollusionen_US
dc.subjectTenderingen_US
dc.subjectCollusive tenderingen_US
dc.subjectBid riggingen_US
dc.subjectHard core cartelsen_US
dc.subjectNaked cartelsen_US
dc.subjectAncillary doctrineen_US
dc.subjectColusiónes_ES
dc.subjectLicitacioneses_ES
dc.subjectLicitaciones públicases_ES
dc.subjectConcursos públicoses_ES
dc.subjectCarteles desnudoses_ES
dc.subjectDoctrina de los acuerdos complementarioses_ES
dc.titleBid rigging o concertación en licitaciones: ¿Qué, cuándo y cómo se produce un hard core cartel bajo esta modalidad?es_ES
dc.title.alternativeBid rigging or collusive tendering: What, when and how is a hard core cartel produced under this mode?en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/themis.202201.009


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess