Show simple item record

dc.contributor.authorVillalobos Villalobos, Vicente Brayan
dc.date.accessioned2022-10-28T16:10:03Z
dc.date.accessioned2022-10-28T21:23:14Z
dc.date.available2022-10-28T16:10:03Z
dc.date.available2022-10-28T21:23:14Z
dc.date.issued2021-09-28
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/25916/24422
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/187289
dc.description.abstractThe disorderly and spontaneous grow of cities and population centers is a characteristic of the Peruvian urbanism that is impossible to deny. In this regard, the housing deficit and the informal occupation of land, the impairment of the environment, and the deterioration of the cultural heritage of the nation are problematics that require priority attention.  In this article, the author aims to expose the inefficient planning of the Peruvian State in urban development based on the three problematic axes mentioned above. Along the same lines he argues that a key factor in these problems has been regulatory inconsistency; therefore, it develops the main historical antecedents of Peruvian urban planning legislation, in order to demonstrate that state disarticulation in the management of land use is a characteristic of national urbanism. Lastly, he addresses the reasons why he considers that the enactment of the recent Law on Sustainable Urban Development, is the beginning of a serious urban planning in Peru.en_US
dc.description.abstractEl crecimiento desordenado y espontáneo de las ciudades y centros poblados es una característica del urbanismo peruano que resulta imposible de negar. En ese orden de ideas, el déficit habitacional y la ocupación informal del suelo, el menoscabo del medioambiente y el deterioro del patrimonio cultural de la nación, son problemáticas que exigen atención prioritaria.  En el presente artículo, el autor tiene como objetivo exponer la ineficiente planificación del Estado peruano en el desarrollo urbano a partir de los tres ejes problemáticos antes mencionados. En esa misma línea, sostiene que un factor clave en estos problemas ha sido la incoherencia normativa; por ello desarrolla los principales antecedentes históricos de la legislación urbanística peruana, a fin de demostrar que la desarticulación estatal en la gestión del uso del suelo es una característica del urbanismo nacional. Por último, aborda las razones por las que considera que la promulgación de la reciente Ley de Desarrollo Urbano Sostenible es el inicio de una seria planificación urbana en el Perú.  es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:1810-9934
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceTHEMIS Revista de Derecho; Núm. 80 (2021): Derecho, Políticas Públicas y Covid-19es_ES
dc.subjectUrbanismen_US
dc.subjectUrban lawen_US
dc.subjectLand occupationen_US
dc.subjectCultural heritageen_US
dc.subjectEnvironmental managementen_US
dc.subjectUrbanismoes_ES
dc.subjectDerecho urbanísticoes_ES
dc.subjectOcupación del sueloes_ES
dc.subjectPatrimonio culturales_ES
dc.subjectGestión ambientales_ES
dc.titleEl desarrollo urbano sostenible en el bicentenario del Perú independiente: un asunto prioritario en la agenda política 2021-2026es_ES
dc.title.alternativeSustainable urban development on the bicentennial of independent Peru: a priority issue on the 2021-2026 political agendaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/themis.202102.008


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International