Show simple item record

dc.contributor.authorVillalba Rojas, Rodrigo Nicolás
dc.date.accessioned2022-10-26T15:52:38Z
dc.date.accessioned2022-10-27T20:15:55Z
dc.date.available2022-10-26T15:52:38Z
dc.date.available2022-10-27T20:15:55Z
dc.date.issued2022-06-30
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/25446/24004
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/187256
dc.description.abstractIn 1911, Eloy Fariña Núñez published in Buenos Aires the long poem Canto secular to commemorate the centenary of Paraguay’s independence. The work displays a modernist stamp, but it also involves some features of Arielism, a Latin American political philosophy that brought youth to the fore and recognized a double American and Greco-Latin cultural ancestry. This article proposes an intertextual and interdiscursive approach to Canto secular, in order to discover in the poem a literary operation of foundation of an enunciative locus where two spatiotemporal coordinates, both literary recreated, overlap: the peasant Paraguay in the transition towards urbanity, and classical antiquity synthesized in some legal values and models.en_US
dc.description.abstractEn 1911 Eloy Fariña Núñez publicó en Buenos Aires el extenso poema Canto secular para conmemorar el centenario de la independencia del Paraguay. La obra exhibe una impronta modernista, pero también subyacen en ella algunos rasgos del arielismo, filosofía política latinoamericana que otorgaba protagonismo político a la juventud, y reconocía una doble ascendencia cultural americana y grecolatina. Este artículo propone realizar un abordaje intertextual e interdiscursivo del Canto secular, con el propósito de descubrir en el poema una operación literaria de fundación de un locus enunciativo, donde se superponen dos coordenadas espaciotemporales, recreadas literariamente: el Paraguay campesino en la transición hacia la urbanidad, y la antigüedad clásica sintetizada en algunos valores y modelos jurídicos.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9239
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceLexis; Vol. 46 Núm. 1 (2022)es_ES
dc.subjectParaguayen_US
dc.subjectNationen_US
dc.subjectPoetryen_US
dc.subjectArielismen_US
dc.subjectParaguayes_ES
dc.subjectNaciónes_ES
dc.subjectPoesíaes_ES
dc.subjectArielismoes_ES
dc.titleDel Paraguay del centenario a la antigüedad clásica. Superposición de temporalidades en Canto secular (1911) de Eloy Fariña Núñezes_ES
dc.title.alternativeFrom the Paraguay of the Centenary to Classical Antiquity. Overlap of Temporalities in Eloy Fariña Núñez’s Canto secular (1911)en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.02.06
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/lexis.202201.011


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess