Show simple item record

dc.contributor.authorEspinoza, G. Antonio
dc.date.accessioned2022-10-26T15:30:00Z
dc.date.accessioned2022-10-26T21:42:15Z
dc.date.available2022-10-26T15:30:00Z
dc.date.available2022-10-26T21:42:15Z
dc.date.issued2020-12-21
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/23828/22700
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/187219
dc.description.abstractIn 1905, the Second Civilismo centralized the administration and financing of public elementary schools, as well as the appointment and supervision of teachers. The ideological factors that motivated José Pardo’s regime to take such action included nationalism and positivism, while one of its political motivations was to consolidate its power within Civilismo and over local powerholders. Among the circumstances that favored centralization were the availability of fiscal resources, and the support from some teachers. The consequences of the measure included an increase in the number of schools, growing enrollment, a growing number of teachers (especially women teachers), , the intensification of pedagogical renewal, and the consolidation of a new schoolteachers’ culture.en_US
dc.description.abstractEn 1905, el Segundo Civilismo centralizó la administración y financiamiento de las escuelas públicas primarias, así como también el nombramiento y fiscalización de los maestros. Los factores ideológicos que motivaron al régimen de José Pardo a tomar dicha medida incluyeron el nacionalismo y el positivismo, mientras que una de sus motivaciones políticas fue afianzar su poder al interior del civilismo y por encima de los poderes locales. Entre las circunstancias que favorecieron la centralización, estuvieron la disponibilidad de recursos fiscales y el apoyo de parte del magisterio. Las consecuencias de la medida incluyeron el incremento del número de escuelas y alumnos matriculados, el aumento en el número de docentes (especialmente mujeres), la intensificación de la renovación pedagógica, y la consolidación de una nueva cultura magisterial.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-375X
dc.relation.ispartofurn:issn:0252-8894
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceHistórica; Vol. 44 Núm. 2 (2020)es_ES
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectcentralizationen_US
dc.subjectSecond Civilismoen_US
dc.subjectschoolteachersen_US
dc.subjectMen Teachers School of Limaen_US
dc.subjectEducaciónes_ES
dc.subjectCentralizaciónes_ES
dc.subjectSegundo Civilismoes_ES
dc.subjectmagisterioes_ES
dc.subjectEscuela Normal de Varones de Limaes_ES
dc.titleLa centralización de la educación pública primaria en el Perú y sus consecuencias tempranas, 1905 a 1921es_ES
dc.title.alternativeThe centralization of the public elementary school in Peru and its early consequences, 1905-1921en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.01.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/historica.202002.003


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess