Show simple item record

dc.contributor.authorMartínez, Arturo
dc.date.accessioned2022-07-18T22:42:00Z
dc.date.accessioned2022-07-18T23:20:28Z
dc.date.available2022-07-18T22:42:00Z
dc.date.available2022-07-18T23:20:28Z
dc.date.issued2022-07-14
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/25575/24102
dc.description.abstractAlthough Bachelard’s entire philosophy of imagination is affected by a symbolic materialism which can play a mediating role in reverie’s path, it is also true that the purpose of art, especially in poetry, is the search for truth, the lightning flash of insight, the deep apprehension of being itself, an experience that can hardly be given if we interpose, between the being of the thing/object and human subject, concepts or categories that seek a higher comprehension of the operational phenomena at stake, but which ultimately drown the saying of what is being shown to us. The poetic image must be a vehicle capable of symbolizing reality by connecting it with the imaginary, while being at the same time that uncaused force which brings about the ontological novelty capable of building a new anthropocosmos.en_US
dc.description.abstractSi bien toda la filosofía de la imaginación bachelardiana está afectada por un materialismo simbólico y este puede ejercer las funciones de mediación o acompañamiento en el viaje de la ensoñación, también es cierto que la finalidad del arte –en este caso, de la poesía– es el relámpago, la búsqueda de la verdad, la aprehensión profunda del ser de las cosas; experiencia esta que difícilmente se puede dar si mediamos, entre el ser de la cosa y el ser del hombre, conceptos o categorías que, al buscar una mayor comprensión de los fenómenos operativos que allí se están dando, acaban por ahogar el propio decir de lo que tenuemente se nos muestra. La imagen poética debe ser el vehículo capaz de simbolizar la realidad conectándola con el imaginario, siendo a la vez aquella fuerza a-causal que traiga la novedad ontológica capaz de construir un nuevo antropocosmos. Palabras clave: imagen poética; límite; símbolo; ética; bellezaes_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Departamento de Humanidadeses_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3741
dc.relation.ispartofurn:issn:1016-913X
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es_ES
dc.sourceAreté; Vol. 34 Núm. 1 (2022)es_ES
dc.subjectPoetic imageryen_US
dc.subjectBoundaryen_US
dc.subjectSymbolen_US
dc.subjectEthicsen_US
dc.subjectBeautyen_US
dc.subjectImagen poéticaes_ES
dc.subjectLímitees_ES
dc.subjectSímboloes_ES
dc.subjectÉticaes_ES
dc.subjectBellezaes_ES
dc.titleEstética de la inmediatez: reflexiones en torno a una fundamentación ético-filosófica de la obra de Gaston Bachelardes_ES
dc.title.alternativeAesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston Bachelarden_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.03.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/arete.202201.006


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International