Show simple item record

dc.contributor.authorCarrillo Temple, César Rodrigo
dc.date.accessioned2021-09-20T23:54:06Z
dc.date.available2021-09-20T23:54:06Z
dc.date.issued2020-09-13
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/24184/22947
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/24184/22974
dc.description.abstractThe exercise of the constitutional economic rights of free private initiative and freedom of enterprise may be justifiably limited by objective and reasonable limits established in regulation or imposed by the operation of the market itself. Nonetheless, such rights may be unjustifiably restricted by anti-competitive practices, regulations that contradict the legal system, or the imposition of unnecessary demands and limitations by the Government.In this context, the current regulatory framework in Peru establishes various mechanisms to control the different types of barriers to entry and permanence in the market, among which is the system of elimination of bureaucratic barriers, regulated by Legislative Decree 1256. In order to understand this system and its proper application, the author delimits the scope and particularities of the concept of bureaucratic barrier, as well as the requirements and demands for the individuals to report and prove the existence of illegal and/or unreasonable bureaucratic barriers before the Peruvian Competition Agency.en_US
dc.description.abstractEl ejercicio de los derechos constitucionales económicos de libre iniciativa privada y libertad de empresa puede verse limitado de manera justificada por límites objetivos y razonables previstos en la regulación o impuestos por el propio funcionamiento del mercado. Sin embargo, tales derechos pueden verse restringidos de manera injustificada por prácticas anticompetitivas, regulaciones contradictorias con el ordenamiento jurídico o la imposición de exigencias y limitaciones innecesarias por parte del Estado.En ese contexto, el marco normativo vigente en el Perú establece diversos mecanismos de control de las distintas clases de barreras de entrada y de permanencia en el mercado, dentro de los cuales se encuentra el sistema de eliminación de barreras burocráticas, regulado actualmente por el Decreto Legislativo 1256. A efectos de comprender este sistema y su correcta aplicación, el autor delimita el alcance y particularidades del concepto de barrera burocrática, así como los requisitos y exigencias para que los administrados puedan denunciar y acreditar la existencia de barreras burocráticas ilegales o carentes de razonabilidad ante el Indecopi.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:1810-9934
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceTHEMIS Revista de Derecho; Núm. 78 (2020): Competenciaes_ES
dc.subjectBarreras de entradaes_ES
dc.subjectBarreras de permanenciaes_ES
dc.subjectRegulaciónes_ES
dc.subjectCompetitividades_ES
dc.subjectEliminación de barreras burocráticases_ES
dc.titleYo también quiero competir: las barreras de entrada y de permanencia y el procedimiento de eliminación de barreras burocráticases_ES
dc.title.alternativeI also want to compete: The barriers to entry and stay and the procedure for removing bureaucratic barriersen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/themis.202002.021


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International