Show simple item record

dc.contributor.authorFloríndez Aramburú, Francisco José
dc.contributor.authorVelarde Ferreyros, Sebastián
dc.contributor.authorZúñiga Alemán, Laura
dc.date.accessioned2021-09-20T23:54:04Z
dc.date.available2021-09-20T23:54:04Z
dc.date.issued2020-09-13
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/24173/22936
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/24173/22963
dc.description.abstractOn August 29, 2020, in an attempt to address some of the public's claims in the context of the health crisis, the Congress of the Republic of Peru approved Law 31040, a Law amending the Criminal Code and the Consumer Protection Code, with regard to hoarding, speculation and adulteration, which aims to criminalize the execution of anticompetitive practices. Thus, these practices, until before the enactment, merited only administrative sanctions imposed by Indecopi's Committee on the Defense of Free Competition.In this paper, the authors present some reflections on the compatibility of that Act with the Peruvian legal system. In this way, they substantiate why it constitutes an obstacle to the suppression of anticompetitive practices and increases the level of legal uncertainty for potential offenders.en_US
dc.description.abstractEl 29 de agosto de 2020, en un intento por atender algunos de los reclamos de la población en el marco de la crisis sanitaria, el Congreso de la República del Perú aprobó la Ley 31040, Ley que modifica el Código Penal y el Código de Protección y Defensa del Consumidor, respecto del acaparamiento, especulación y adulteración, que tiene por objeto criminalizar la realización de prácticas anticompetitivas. Dichas prácticas, hasta antes de la promulgación, eran merecedoras únicamente de sanciones administrativas impuestas por la Comisión de Defensa de la Libre Competencia del Indecopi.En el presente artículo, los autores presentan algunas reflexiones sobre la compatibilidad de la referida Ley con el ordenamiento jurídico peruano. De esa manera, fundamentan por qué constituye un obstáculo para la represión de prácticas anticompetitivas e incrementa el nivel de inseguridad jurídica para los administradoses_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:1810-9934
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceTHEMIS Revista de Derecho; Núm. 78 (2020): Competenciaes_ES
dc.subjectLey 31040es_ES
dc.subjectAbuso de poder económicoes_ES
dc.subjectPrácticas anticompetitivases_ES
dc.subjectLibre competenciaes_ES
dc.subjectSanción penales_ES
dc.title¿Cárcel para colusores? Reflexiones sobre la criminalización de las prácticas anticompetitivas en el Perúes_ES
dc.title.alternativePrison for antitrust offenders? Reflections on the criminalization of anti-competitive practices in Peruen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/themis.202002.010


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess