Emotional Competencies and Entrepreneurial Intention: An Extension of the Theory of Planned Behavior
Abstract
This study analyzed the relationship between emotional competencies and entrepreneurial
intention in final-year undergraduate students of public higher education institutions in
Ecuador, supported by an extended model of Ajzen's Theory of planned behavior (1991). The
results were derived from a questionnaire applied to students in the last semester of degrees
involving academic business training. To analyze the results, structural equation modeling
(SEM) was used. The findings show that emotional competencies are significant factors in the
configuration of entrepreneurial intentions and have a direct and positive relationship with
their cognitive precursors: entrepreneurial attitude and self-efficacy. It is suggested that
students with a higher degree of emotional competencies cope better with the cognitive bias
that can make it difficult to recognize business opportunities. The main contribution of this
study was to generalize the results that have been obtained in the use of emotional
competencies to promote the intentionality of entrepreneurship in the contexts of emerging
economies. Este estudio analizó el poder explicativo de las competencias emocionales y su relación con la
intención emprendedora de los estudiantes de pregrado de último año de las instituciones de
educación superior públicas de Ecuador, respaldados por un modelo extendido de la teoría del
comportamiento planificado de Ajzen (1991). Los resultados se derivaron de un cuestionario
dirigido a estudiantes del último semestre de las carreras con formación académica
empresarial los cuales fueron sometidos a análisis de ecuaciones estructurales (MES). Los
hallazgos mostraron que las competencias emocionales son factores significativos en la
configuración de las intenciones emprendedoras y su relación directa y positiva con los
antecedentes cognitivos de la actitud empresarial y a la autoeficacia. Se sugiere que los
estudiantes con mayor grado de competencias emocionales enfrentan de mejor manera el
sesgo cognitivo que puede dificultar el reconocimiento de oportunidades empresariales. La
principal contribución de este estudio fue dar mayor generalidad a los resultados que se han
obtenido en el uso de las competencias emocionales para fomentar la intencionalidad de
emprendimiento en contextos de economías emergentes.