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dc.contributor.authorGiacomin, Alessandra
dc.contributor.authorPacca, Sergio Almeida
dc.date.issued2021-03-16
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/23472/22449
dc.description.abstractTextile products drive a significant portion of the world economy, providing jobs, and being present in every aspect of our lives in all countries around the world. However, in its production, issues related to environmental and social pressures emerge. Taking into consideration the growing concern related to environmental and social impacts, it is necessary to address the issue of emissions generated indirectly by the sectors that supply the textile industry. This work has carried out an environmental and socioeconomic assessment of the consumption of textile products in Brazil, considering the relationship with international trade. The methodology used was the Multi-Regional Input-Output (MRIO) analysis, and the database used was Exiobase 3, for the year 2011. It was possible to conclude that most of the indirect impacts related to the textile industry are domestically generated. In the category of climate change and primary energy consumption, the sector that stood out was natural gas, with 51% of CO2 emissions and 33% of energy consumption. The largest share of indirect jobs is generated in the commercial sector with 34%, and the largest number of indirect employees are male with medium skill level, which represents 33%, followed by workers from the vulnerable class (self-employed) with 27%. Based on this analysis, it was possible to identify the greatest limitations related to socio-environmental aspects and the possible solutions to be adopted for this sector.en_EN
dc.description.abstractLos productos textiles impulsan una parte importante de la economía mundial, proporcionan empleos, están presentes en todos los aspectos de nuestras vidas y en todos los países del mundo. No obstante, en su producción, surgen problemas relacionados con las presiones ambientales y sociales. Considerando la creciente preocupación relacionada con los impactos ambientales y sociales, es necesario abordar el tema de las emisiones generadas indirectamente por los sectores que abastecen la industria textil. El objetivo de este trabajo fue realizar una evaluación ambiental y socioeconómica del consumo de productos textiles en Brasil, tomando en cuenta la relación con el comercio internacional. La metodología utilizada fue el análisis de entrada-salida multiregional (MRIO), y la base de datos utilizada fue Exiobase 3, para el año 2011. Se pudo concluir que la mayoría de impactos indirectos relacionados con la industria textil son generados domésticamente. En la categoría de cambio climático y consumo de energía primaria, el sector que más destacó fue el gas natural, con 51% de las emisiones de CO2 y 33% del consumo de energía. La mayor proporción de empleos indirectos se genera en el sector comercial con 34%, y la mayor cantidad de empleados indirectos son hombres y tienen un nivel de habilidad medio con 33%, seguidos por trabajadores de la clase vulnerable con 27%. Basándose en este análisis, se identificaron cuáles son las mayores limitaciones relacionadas con los aspectos socioambientales, así como posibles soluciones a implementar para este sector.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes-ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2709-3689
dc.relation.ispartofurn:issn:2523-2894
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses-ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.sourceRevista Kawsaypacha: sociedad y medio ambiente; Núm. 7 (2021); 29-43es_ES
dc.subjectindustria textiles-ES
dc.subjectanálisis de productos textileses-ES
dc.subjectanálisis ambiental y sociales-ES
dc.subjectanálisis de entradas y salidas multiregionaleses-ES
dc.titleEvaluación ambiental y socioeconómica del consumo de productos textiles en Brasil: relaciones con el comercio internacionales_ES
dc.title.alternativeEnvironmental and socioeconomic assessment of textile products consumption in Brazil - relationships with international trade
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202101.002


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