Relationship between quality management practices, performance and maturity quality management, a contingency approach
Abstract
Quality management is a key element in organizations to improve operational
performance, product quality and organizational performance, but despite extensive research,
it is still necessary to determine which quality management practices are most important or
can generate the greatest benefits in organizations. Likewise, evidence has been found which
concludes that not all implementations of quality management systems generate positive
effects, so it is necessary to introduce contingent variables in the studies that allow
understanding the different situations and thus define which variables are more relevant
according to the contingency studied.
Sfreddo, Vieira, Vidor, and Santos (2018) and Sousa and Voss (2002) propose to
include the variable of quality maturity level as a contingency variable in order to determine
which quality management practices are more relevant according to their maturity level. In
this study, a multidimensional study of quality management practices and their relationship to
the operational performance of organizations was carried out, taking the quality management
maturity level as a contingent variable.
The result of the evaluation of the level of maturity as a contingency variable has
demonstrated that the effects of benefits in the operative performance are presented in the
levels of high maturity, in changes in the levels below these do not present a significant
relation. It was also demonstrated in the study the importance of working in the QM practices
infrastructure to allow the development of QM core practices since these are the ones that
finally impact on the operational performance. La gestión de la calidad es un elemento clave en las organizaciones que permite
mejorar el rendimiento operativo, la calidad de los productos y el rendimiento de la
organización, pero a pesar de que se han realizado amplias investigaciones, todavía es
necesario determinar qué prácticas de gestión de la calidad son más importantes o pueden
generar mayores beneficios en las organizaciones. Asimismo, se han encontrado evidencias
que concluyen que no todas las implementaciones de sistemas de gestión de calidad generan
efectos positivos, por lo que es necesario introducir en los estudios variables contingentes que
permitan comprender las diferentes situaciones y de esta manera definir qué variables son
más relevantes según la contingencia estudiada.
Sfreddo, Vieira, Vidor y Santos (2018) y Sousa y Voss (2002) proponen incluir la
variable del nivel de madurez de la calidad como variable contingente para determinar qué
prácticas de gestión de la calidad son más relevantes según su nivel de madurez. En el
presente estudio se ha realizado un estudio multidimensional de las prácticas de la gestión de
la calidad y su relación con el performance operativo de las organizaciones tomando el nivel
de madurez del gestión de la calidad como variable contigente.
El resultado de la evaluación del nivel de madurez como variable de contingencia ha
demostrado que los efectos de los beneficios en el desempeño operativo se presentan en los
niveles de alta madurez, en cambio los cambios en los niveles inferiores a éstos no presentan
una relación significativa. También se demostró en el estudio la importancia de trabajar en la
infraestructura de prácticas de gestión de la calidad para permitir el desarrollo de prácticas
básicas de gestión de la calidad, ya que son éstas las que finalmente repercuten en el
rendimiento operativo.