Show simple item record

dc.contributor.authorGómez Cardeña, Sophia
dc.date.issued2019-12-11
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/21156
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/21166
dc.description.abstractThe aim of this paper is to analyze the film Black Swan (2011), directed by Darren Aronofsky, in order to understand the identity construction of a subject crossed by multiple violence: Nina, the ballet dancer. For this purpose, the analysis will focus on the relationship of the following concepts: the processes of recognition, the dynamics of power and violence, and the experience of motherhood. It is concluded that Nina’s character suffers a double violence. The first one is linked to a patriarchal scheme of structural violence towards women and the feminine and the second one is related to an intimate and symbolic violence: the fusion and lack of recognition of her as a human being separated from her mother.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de este ensayo es analizar la película Black Swan (2011), del director norteamericano Darren Aronofsky, para comprender la producción subjetiva de un sujeto atravesado por múltiples violencias: Nina, la bailarina de ballet protagonista del film. Para este propósito, se explicarán los procesos de reconocimiento, las dinámicas de poder y violencia, y la vivencia del cuerpo desarrollados a lo largo de la película. Se concluye que el personaje de Nina sufre una doble violencia, una ligada a un esquema patriarcal de violencia estructural contra las mujeres y lo femenino, y otra a nivel íntimo y vincular: la fusión y ausencia de reconocimiento de ella como un ser separado de su madre.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editoriales_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2413-5437
dc.relation.ispartofurn:issn:2305-7467
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceConexión; Núm. 12 (2019): Subjetividades, resistencias y tránsitos en la comunicaciónes_ES
dc.subjectHitoses_ES
dc.subjectRurbanidades_ES
dc.subjectPolíticas públicases_ES
dc.subjectDesarrollo sociales_ES
dc.subjectVida cotidianaes_ES
dc.subjectOrganizacioneses_ES
dc.titleEl camino del cisne negro: violencias en la construcción del sujeto en Black Swanes_ES
dc.title.alternativeThe Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subjecten_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.09.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/conexion.201902.003


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess