Show simple item record

dc.contributor.authorDajes Kaufman, Talía
dc.date.issued2019-12-11
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/21154
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/21165
dc.description.abstractThis essay approaches the work of Peruvian- Dutch documentarian Heddy Honigmann by analyzing two of her films Metal and Melancholy (1994) and Oblivion (2008), both set in Lima and centered on the precarious survival of its subjects. The text proposes to interpret each documentary’s visual language as the embodiment of what could be conceptualized as an «aesthetics of decomposition», thatis, the on-screen placement of objects undergoing a process of decay. I argue that, by pointing the camera toward these, the director exposes the economic and political circumstances that led to the gradual disintegration of individual and collective life conditions, as well as the erosion of the benefits previously enjoyed by middle class populations in Peru. By concentrating on the materiality of deteriorating objects, this article aims to connect Honigmann’s viewpoint with the effects that the implementation of neoliberalism may have over a paradigmatic subjectivity that can be conceived as dispossessed.en_US
dc.description.abstractEste ensayo se aproxima al trabajo de la documentalista peruano-holandesa Heddy Honigmann a través de dos de sus producciones Metal y melancolía (1994) y El olvido (2008), situadas en Lima y centradas en la precaria subsistencia de sus personajes. El texto plantea una interpretación de sus respectivas propuestas visuales partiendo de la conceptualización de una «estética de la descomposición», es decir, de la puesta en escena de objetos en proceso de desgaste. Al apuntar la cámara hacia estos, la directora expone las circunstancias económicas y políticas que llevaron a la progresiva desintegración de las condiciones de vida individuales y colectivas, así como a la erosión de los beneficios de los que gozaban las clases medias en el Perú. Centrándose en la materialidad de los objetos en deterioro, este trabajo propone conectar el enfoque de Honigmann con los efectos de la implementación del neoliberalismo en un tipo de subjetividad paradigmática que podría concebirse como destituida.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editoriales_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2413-5437
dc.relation.ispartofurn:issn:2305-7467
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceConexión; Núm. 12 (2019): Subjetividades, resistencias y tránsitos en la comunicaciónes_ES
dc.subjectTeléfonos celulareses_ES
dc.subjectWhatsAppes_ES
dc.subjectMetodología mixta y digitales_ES
dc.subjectSismoses_ES
dc.subjectSolidaridades_ES
dc.subjectMéxicoes_ES
dc.titlePrecariedad, materia en deterioro y subjetividades destituidas: acerca de una «estética de la descomposición» en dos documentales de Heddy Honigmannes_ES
dc.title.alternativePrecariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmannen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.09.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/conexion.201902.002


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess