Show simple item record

dc.contributor.authorLópez Martín, Ana Gemma
dc.contributor.authorPerea Unceta, José Antonio
dc.date.issued2018-10-10es_ES
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/agendainternacional/article/view/20319/20269
dc.description.abstractThe attempted secession promoted in 2017 by a part of the members of the Parliament of Catalonia raises questions of enormous interest for International Law. In the first place, regarding whether national minorities, groups or peoples have recognized in the international order a right of self-determination such as that enjoyed by peoples subject to colonial domination or by force; if the so-called right to secession-remedy has been consolidated as an international custom and if there can be other foundations for the secession of this kind of peoples, such as the democratic principle or majority theory. And second, in relation to the effectiveness of a declaration of independence and the verification of the elements that make up a State and allow confirming its creation; with compliance, in that process of creation, of international legality, and the consequent obligation, otherwise, of non-recognition of those entities arising from the violation of International Law.en_US
dc.description.abstractEl intento de secesión promovido en 2017 por una parte de los miembros del Parlamento de Cataluña plantea cuestiones de enorme interés para el Derecho internacional. En primer lugar, respecto de si las minorías nacionales, grupos o pueblos tienen reconocido en el ordenamiento internacional un derecho de libre determinación como el que disfrutan los pueblos sometidos a dominación colonial o por la fuerza; si se ha consolidado como costumbre internacional el denominado derecho a la ‘secesión-remedio’ y si puede haber otros fundamentospara la secesión de esta clase de pueblos, como el principio democrático o teoría de la mayoría.Y, en segundo lugar, en relación con la necesaria efectividad de una declaración de independencia y la constatación de los elementos que conforman un Estado y permiten confirmar su creación; con el cumplimiento, en ese proceso de creación, de la legalidad internacional, y con la consecuente obligación, en caso contrario, de no reconocimiento de esas entidades surgidas de la violación del Derecho internacional.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editoriales_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2311-5718
dc.relation.ispartofurn:issn:1027-6750
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceAgenda Internacional; Vol. 25 Núm. 36 (2018)es_ES
dc.subjectSecesiónes_ES
dc.subjectCataluñaes_ES
dc.subjectCreación de Estadoses_ES
dc.subjectReconocimientoes_ES
dc.titleEl intento secesionista en Cataluña a la luz del Derecho internacionales_ES
dc.title.alternativeThe secessionist attempt in Catalonia in the light of International Lawen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.09.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/agenda.201801.002


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess