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dc.contributor.authorLeón, Sebastián
dc.date.issued2017-11-30
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/estudiosdefilosofia/article/view/19423/19531es_ES
dc.description.abstractThe present essay approaches two different conceptions of Enlightenment and modernity. The first part considers Michel Foucault’s understanding of modernity as an “attitude” or “critical ethos” belonging to that age, that necessarily questions that which we have come to be in various contingent processes (how we have constituted ourselves as subjects); the second part considers Jürgen Habermas’s proposal, which invites us to understand modernity as an “unfinished project”, as a certain potential or rational ideal that is still to be carried out. Towards the end of the essay both stances are confronted, whereby an attempt is made to engage elements retrieved from each in a productive dialogue, and to raise some criticisms and observations regarding the sociohistorical conceptions of each author.en_US
dc.description.abstractEl presente trabajo busca aproximarse a dos concepciones distintas sobre la Ilustración y la modernidad. La primera parte considera la comprensión del filósofo francés Michel Foucault sobre la modernidad como una “actitud” o ethos crítico de la propia época, que pasa necesariamente por una problematización de aquello que en distintos procesos contingentes hemos llegado a ser (cómo nos hemos constituido como sujetos); la segunda parte se enfoca en la propuesta del alemán Jürgen Habermas, que invita a comprender la modernidad como un “proyecto inacabado”, como un cierto potencial o ideal racional aún por realizar. Hacia el final del ensayo se confrontan ambas posturas, tratando de que emerja un diálogo productivo que nos permita rescatar elementos de cada proyecto y planteando algunas críticas y observaciones soore las concepciones sociohistóricas de cada autor.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüeroes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2409-1596
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceEstudios de Filosofía; Vol. 15 (2017)es_ES
dc.subjectCríticaes_ES
dc.subjectModernidades_ES
dc.subjectLibertades_ES
dc.subjectPoderes_ES
dc.subjectRacionalidades_ES
dc.titleSobre el legado crítico: dos perspectivas sobre la Ilustraciónes_ES
dc.title.alternative“On the Critical Legacy: Two Perspectives on Enlightenment”en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.03.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/estudiosdefilosofia.201701.002


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