Show simple item record

dc.contributor.authorMastro, Cesare Del
dc.date.accessioned2017-09-25T21:52:56Z
dc.date.available2017-09-25T21:52:56Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/3900/3874
dc.description.abstractA partir de un estudio de la teoría levinasiana de la metáfora, se formula en este artículo la noción de quiasmo metafórico con el objetivo de articular, en un espacio de exposición semántica dinámica, un movimiento de más allá (au-delà) —desplazamiento hacia otros significados— y una direcciónde más acá (en-deçà) —conservación de los rasgos sensoriales, imaginativos y afectivos asociados a las palabras. Esta herramienta filológica conduce a la siguiente tesis: la exposición ética a la vulnerabilidad del rostro surge metafóricamente en las huellas sensibles e histórico-culturales del extranjero, la viuda, el huérfano y el judío. La simultaneidad de lo Dicho estético(atención al detalle de estilo) y del Decir ético (respuesta al llamado del Otro) da lugar a una fenomenología de la vulnerabilidad social: las huellas de los rostros de los pobres convocan a compartir el pan y la palabra a partir de la manera como su fragilidad concreta habita y cuestiona los relatos abiertos de la literatura y las imágenes inacabadas del arte.Palabras clave: metáfora – ética y estética – fenomenología de la vulnerabilidad – Emmanuel Levinas AbstractIn this article, Emmanuel Levinas’ theory of metaphor derives into the notion of “metaphorical chiasm”. This idea articulates, in a semantically dynamical manner, a double-way movement: one that goes “beyond”(au-delà) —the displacement to other meanings— and another that stays “here” (en-deça) —the retention of the sensuous, imaginative and affectivetraits of words. This philological tool is functional to the following thesis: the ethical exposition to the other’s vulnerability (and, specifically, to theother’s face) expresses itself metaphorically in the sensuous, the historical and the cultural traces of the stranger, the widow, the orphan and the Jew. The simultaneity of the esthetical “Said” (the attention to stylistic detail) and the ethical “Saying” (the attention to the other’s calling) gives way to a Phenomenology of social vulnerability: the traces of the faces of the poor call for the sharing of bread and word that derives from the way in which their concrete frailty hosts and questions the open narratives of Literature and the unfinished images of Art.Keywords: metaphor – ethics and aesthetics – Phenomenology of vulnerability– Emmanuel Levinas.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editoriales_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9239
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceLexis; Vol. 36, Núm. 2 (2012)es_ES
dc.subjectLingüística y Literaturaes_ES
dc.subjectFilologíaes_ES
dc.subjectMetáforaes_ES
dc.subjectÉtica y Estéticaes_ES
dc.subjectFenomenología de la Vulnerabilidades_ES
dc.subjectEmmanuel Levinases_ES
dc.titleFilología y fenomenología de la vulnerabilidad: la metáfora en el pensamiento de Emmanuel Levinases_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.02.06
dc.publisher.countryPE


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International