Search
Now showing items 1-6 of 6
Estructura argumental en lenguas huarpes: exploraciones diacrónicas y tipológicas
(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-07-12)
The following research describes argument marking in the Huarpean languages —Millcayac and Allentiac—, focusing on the determination of their marking locus and alignment type. With respect to the locus, several systems are ...
La investigación diacrónica sobre el español de Canarias: una visión historiográfica
(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-12-18)
This article presents the development of research on the history of the Spanish language in the Canary Islands from a dialectal and historiographical perspective. We have considered both the contributions that conceive the ...
Estereotipos y morfología de género en nombres de rol: un estudio psicolingüístico
(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-12-18)
There are few studies in Spanish that analyze the complex relationships between gender stereotypes and gender morphology, even fewer that include non-binary forms. We evaluated the effects of two independent variables ...
Narrativas sobre construcciones identitarias en una región norandina peruana*
(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-07-27)
This paper aims to discuss the formation of identities in the Ancash region based on a Narrative Inquiry of two families living in the city of Huaraz, the parents are Hirka and Quyllur. Both have faced the same externalinfluences ...
Enseñanza del mapuzugun en Chile: ecosonoridad como apresto a la adquisición de la lengua indígena
(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-05-18)
This research study focuses on the process of acquiring the indigenous Mapuce language for teaching purposes in order to contribute to current Mapuzugun Indigenous Language programs. Using a dialogic participatory methodology ...
Competencia lectora de estudiantes de Pedagogía: el desafío de quienes enseñan lengua
(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-09-29)
El presente ensayo revela cómo la comprensión lectora de estudiantes escolares en Chile es un ámbito pendiente aún, en tanto no se muestra un mejoramiento real en los resultados de aprendizaje. Asimismo, establece que una ...