Explorando por Autor "Malengreau, Jacques"
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Ítem Texto completo enlazado Desdoblamiento residencial y reestructuración social en una comunidad del valle andino de Uctubamba(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 1998-03-28) Malengreau, JacquesThe article does not present a summary.Ítem Acceso Abierto Parientes, compadres y comuneros en Cusipata (Perú)(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 1980) Malengreau, JacquesLa gente de Cusipata debe ser considerada como un todo en relación a la tierra. Este todo debe verse como una empresa colectiva continua, de la cual la fiesta es el símbolo activo central. La pachamama, considerada como la madre proveedora de a-limentos, es un área delimitada, que puede Hamarse territorio. Es el punto de referencia común de las actividades, institudones y valores del mundo de los cusipateños. La gente se ha organizado como Comuneros de acuerdo a su relación común a un territorio limitado, que debe ser defendido de individuos foráneos locales. Los parientes, padrinos, ahijados, compadres y los demás status que existen en el área ocupada por la comunidad de Cusipta, deben ubicarse de a cuerdo a lo que hace de los cusipateños miembros del mismo universo.Ítem Texto completo enlazado Reproducción identitaria y social en las redes translocales de migrantes de dos pueblos andinos(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2008-03-29) Malengreau, JacquesThis article contrasts strategies adopted by migrants from two Andeancommunities located in different regions in Peru, in their useof social, cultural, and material networks, taking into consideration the place they settle in and where they come from, their translocal experience. These strategies are embedded in a parallel form; on the one hand there is an extension of the domestic bonds from the original village in the place they finally settle down in, mostly givenby a transgenerational continuation, based on collateral descendance (uncle/aunt – nephew/niece), which weakens the original supradomestic collective identities; and, on the other hand, the newly interethnic neighborhood bonds which transform the social solidarity model in the place they settle down in. These strategies that combine hierarchy, clientelism, reciprocity and redistribution, also imply a new interpretation of norms regulated by the «liberal», productive, competitive and consumer model, conditioned by a foreign world which is manifested in a transnational and transregional form.Hence, these strategies can be seen as a development of common traits, particularities related not only to social-historic and cultural heritage, but also to a type of destination chosen by these migrants, for example metropolitan Lima, the urban and regional centers and the Oriental tropical valleys.