Explorando por Autor "León, Alejandro"
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Ítem Texto completo enlazado Bustamante, Ani, Los pliegues del sujeto, Madrid: Biblioteca Nueva, 2010, 316 pp.(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2011-04-13) León, AlejandroEsta sección no presenta resumen.Ítem Texto completo enlazado De la imagen-transparente a la imagen-opaca. Hacia una taxonomía de la imagen fotográfica a partir de la filosofía de Gilles Deleuze(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2016-12-01) León, AlejandroDeleuze’s work is certainly heterogeneous. Throughout his life he managedto deal with an amazing variety of subjects: history of philosophy, psychoanalysis, politics, literature, painting, cinema, among others. However, the author of A Thousand Plateaus did not address a particularly relevant area for the twentieth century configuration –photography. This absence is unsettling not only because of the cultural importance of photography, but also because his reflections concerning the concept of image are a recurrent theme throughout his work. This research will not seek to determine the reasons why Deleuze did not explore the field of photography, because we believe that a question like this is, to say the least, idle. On the contrary, we will try to prolong his reflections in order to unfold the intuitions found in his philosophy that may help us to address the issue of the photographic. In this sense, our objective will be to develop a taxonomy of the photographic image from the distinction of two main types: the transparent image and the opaque image.Ítem Texto completo enlazado Gilles Deleuze: el pensamiento como pasión(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2007-03-23) León, AlejandroEl artículo aborda el estatuto del pensar según el filósofo francés Gilles Deleuze, buscando hallar una respuesta a la pregunta ¿qué significa pensar? La tesis central del artículo es que, según Deleuze, el ser humano no piensa cuando reconoce el mundo a través de sus representaciones. Por el contrario, el hombre alcanza a pensar solo cuando se enfrenta a una experiencia radical que no puede representar. Solo ahí, ante la absoluta necesidad, se activael pensador que habita en nosotros. Lo que nos conduciría a pensar no sería entonces una identidad representada, sino una diferencia experimentada.