Sinergias e incrustación del Estado en la sociedad: la política económica alternativa del Gobierno Regional de San Martín
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Debates en Sociología; Núm. 47 (2018): Estado en la AmazoníaAbstract
The «Miracle of San Martín» in the Peruvian Amazon is a metaphor that is known nationally and internationally, for the recovery of state order in a region that has been convulsed by terrorism and drug trafficking. With the lens of historical and social neo-institutionalism, this article explores economic policies, synergies and actors of «alternative development» in San Martín, who have been offered an alternative to coca by the implementation of organic and fair trade cocoa chains. This study finds that the construction of organic and fair trade cocoa chains, commonly perceived as relatively successful because of the intervention of international cooperation agencies, has been possible in fact due to two different key factors. On the one hand, the development of a proper and innovative landmark of a modernized regional government, that is permitted to be «developmental» in a mostly neoliberal context in Peru where direct state intervention in the economy is usually restricted. On the other hand, the rather unusual continuity of regional government´s staff in different government periods and their professionalization as an agricultural «green policy think and action tank» together with the formation of technical experts called «tigers», who contributed to a stable policy of the sustainable global value chains and their implementation. El «Milagro de San Martín» en la Amazonía peruana es una metáfora conocida a nivel nacional e internacional para la recuperación del orden estatal en una región anteriormente convulsionada por el terrorismo y el narcotráfico. Con el lente del neo-institucionalismo histórico y social, este artículo explora las políticas económicas, sinergias y actores del «desarrollo alternativo« en San Martín, a quienes se le ofrece una alternativa a la coca a través de la implementación de cadenas de cacao orgánicas y de comercio justo. Este estudio encuentra que la construcción de este t de políticas, comúnmente percibida como relativamente exitosa debido a la intervención de las agencias de cooperación internacional, en realidad ha sido posible a causa de dos factores clave diferentes. Por un lado, el desarrollo de un sello propio e innovador de un Gobierno regional modernizado, que le permite ser «desarrollista» en un contexto principalmente neoliberal en Perú, donde se suele restringir la intervención directa del Estado en la economía. Por otro lado, la continuidad inusual del personal del gobierno regional en diferentes períodos y su profesionalización como think and action tank en políticas agrícolas «verdes», conjuntamente con la formación de técnicos expertos, llamados «tigres» quienes contribuyeron a una política estable de cadenas de valor globales sustentables y su implementación.