Pasco Dalla Porta, Mario2016-10-272016-10-272016-09-06http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/54912In recent decades, many universities and other research centers have developed codes and created committees with the purpose of incorporating ethical parameters in the generation of scientific knowledge. Greater progress in health disciplines and certain social sciences has been more remarkable; however, progress has been slower in management sciences. In this context, this paper intends to review theoretical-methodological literature on management to assess the relevance of ethics in knowledge generation and to highlight related ethical principles and institutional practices. Then, a sample of research documents on management is tested, with the purpose of demonstrating the limited discussion of ethical issues, either at a general level (research published in top academic journals in the discipline) or at a specific level (research produced at the management program at the Pontificia Universidad Católica del Perú). Accordingly, the paper posits guidelines aimed at including ethical considerations in the generation of disciplinary knowledge. Finally, a brief discussion on the main topics addressed is provided.En las últimas décadas, múltiples universidades y centros de investigación han desarrollado códigos y creado comités con el fin de incorporar parámetros éticos en la producción del conocimiento científico. Esos esfuerzos han sido mucho más notorios en las disciplinas médicas y en algunas ciencias sociales. En el caso de las ciencias de la gestión, el avance ha sido más paulatino. En ese contexto, este trabajo se propone revisar la literatura teórico-metodológica disciplinaria para ponderar la relevancia de la ética en la generación del conocimiento en gestión y resaltar los principios éticos y prácticas institucionales más importantes. Luego, se examina un conjunto de documentos de investigación producidos por investigadores de la disciplina con el propósito de evidenciar el escaso tratamiento explícito de los temas éticos, tanto a nivel general como en una comunidad académica en particular (la Pontificia Universidad Católica del Perú y su programa de gestión). Finalmente, se plantean algunos lineamientos orientados a fomentar la incorporación de la ética en la generación de conocimiento disciplinario. El trabajo concluye con una breve discusión sobre los distintos temas examinadosspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/Ética de la InvestigaciónProyectos de GestiónLineamientos éticosÉtica en la investigación en gestión: relevancia, principios y lineamientos para su aplicacióninfo:eu-repo/semantics/workingPaperhttp://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.03.04