Lucchetti Campos, Sara2024-03-222024-03-222023-12-29https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/28422/26291https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/199004This article is grounded in qualitative research conducted for my undergraduate thesis, focusing on the "Comprehensive Happy Schools (CHS)" model based on UNICEF's Child-Friendly Schools approach. This research identifies the factors that foster authentic engagement within the Educational Institution (EI), considering its role in citizen formation. In this context, the concept of authentic engagement is defined, along with the essential factors for its promotion, and the means to cultivate a community perspective at the local level through the exploration of public matters. I reference living in Polis because the premise is rooted in the understanding that we exist within an ecosystem requiring the alignment of social imaginaries that enable viewing the student as a political entity. The EI holds a significant responsibility in addressing environmental issues. This approach aims for students to adopt a critical perspective and engage democratically. It is noteworthy that the EI is not isolated; within the ecosystem, other entities like the Local Government are equally significant. Ultimately, its reading sheds light on the challenges and windows of opportunity for designing Local Educational Projects and the role of the Ministry of Education in that process. It addresses normative challenges and weaknesses in involving all educational stakeholders in support of students' civic education. Lastly, it examines the sustainability of experiences such as the CHS model. Este artículo se fundamenta en una investigación cualitativa realizada para mi tesis de licenciatura, que estudia el modelo “Escuelas Felices Integrales (EFI)” basado en el enfoque de escuelas amigas de UNICEF. En dicha investigación, se identificaron los factores que promueven una participación auténtica al interior de la Institución Educativa (IE), considerando que esta es la institución encargada de la formación de ciudadanos. Así, se definió qué es una participación auténtica, cuáles son los factores que se necesitan para promoverla y cómo desarrollar una mirada de comunidad desde lo local, a través del abordaje de asuntos públicos. Hago referencia a vivir en Polis debido a que vivimos en un ecosistema donde se requiere alinear imaginarios sociales que permitan ver al estudiante como sujeto político y que la IE tiene una gran responsabilidad en abordar las problemáticas del entorno. De ese modo, los estudiantes asumen una mirada crítica y actúan democráticamente. Cabe mencionar, que la IE no está sola, pues como forma parte de un ecosistema, congrega a otras igual de importantes como el Gobierno Local. Por último, su lectura da luces para los retos y ventanas de oportunidad para diseñar Proyectos Educativos Locales y la función del Ministerio de Educación en ese proceso, los desafíos y debilidades normativas para involucrar a todos los actores educativos a favor de la formación ciudadana de los estudiantes; y, finalmente, en la sostenibilidad de experiencias como las del modelo EFI.application/pdfspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0CitizenshipStudent participationSchool and communityCiudadaníaParticipación estudiantilEscuela y comunidadLa importancia de vivir en polis desde la escuela: ¿cómo hacerlo?The importance of living in Polis since school: how to do it?info:eu-repo/semantics/articlehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.06.00https://doi.org/10.18800/politai.202301.001