Arana Barbier, Pablo JoséKuong Rodríguez, Jorge Ulises2024-07-162024-07-162024-072024-07-16http://hdl.handle.net/20.500.12404/28298Digitalization phenomenon is changing the environment and markets very quickly, companies in search of competitiveness are aligning all their business processes with Industry 4.0, and human factor management is no exception to this. Study of the impact of human factor management on company productivity, with digitalization as a moderating variable was the purpose of this research, emphasizing medium and large companies in the service sector. Cross-sectional design and quantitative approach were used in this study. Structural equation modeling with the maximum likelihood estimation approach was the data analysis strategy used. The study used a sample of 330 individuals working of banking industry, in the city of Lima, in Peru. The primary findings of this study indicate a positive correlation between human factor management and company productivity. Additionally, digitalization was found to have a moderating effect on the relationship between productivity and human factor management, except for the human factor performance appraisal. These findings contribute to the existing literature and debate, as well as, allow to determine which dimensions of human factor management can be enhanced under the impact of a digital environment, thus contributing better to business performance.El fenómeno de la digitalización está cambiando el entorno y los mercados muy rápidamente, las empresas en busca de la competitividad están alineando todos sus procesos de negocio con la Industria 4.0 y la gestión del factor humano no es una excepción. Estudiar el impacto de la gestión del factor humano en la productividad de las empresas, con la digitalización como variable moderadora, enfatizando en medianas y grandes empresas del sector servicios, fue el propósito de este estudio. Esta investigación tiene un enfoque cuantitativo y diseño transversal. El modelo de ecuaciones estructurales con el enfoque de estimación de máxima verosimilitud, fue la estrategia de análisis de datos utilizada. El estudio se realizó con una muestra de 330 personas del sector bancario de la ciudad de Lima, en Perú. Como principales conclusiones de esta investigación, se encontró que la gestión del factor humano y la productividad de la empresa tienen una relación positiva. Asimismo, se encontró que la digitalización modera la relación entre la gestión del factor humano y la productividad, con excepción de la evaluación del desempeño del factor humano. Estos hallazgos contribuyen a la literatura y el debate existentes, además de permitir determinar qué dimensiones de la gestión del factor humano pueden mejorarse bajo el impacto de un entorno digital, contribuyendo así mejor al desempeño empresarial.enginfo:eu-repo/semantics/closedAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/Administración de personalProductividad laboral--AutomatizaciónAdministración de empresas--Innovaciones tecnológicasImpact of Human Factor Management on Company Productivity: The moderating effect of Digitalizationinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04