Aste Cannock, NataliaConcepción Solís, DanielGarcía Pye, CarolinaMontes Álvarez, Walther DanielGarcía-Rivero, Alberto E.2022-10-042022-10-042022-10-042022-10-042020-06-21https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/espacioydesarrollo/article/view/23814/22687https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/186875The city of Lima presents a very uneven development of bicycle lanes in all its districts, where the district of Miraflores stands out as the one with the greatest development. The present work aimed to evaluate the bicycle infrastructure in this district. The applied methodology combined the land survey, with virtual surveys and processing of satellite images in a GIS environment. This evaluation was made based on the main aspects related to cycle-inclusivity, security, cohe-rence, direction, and infrastructure of the cycle. Among the main results, they stand out that the safety levels are low, which allows to infer that a greater number of physically segregated bike lanes should be promoted. The coherence is very poor in managing to connect several points of origin and destination, with numerous crossings. Although the main routes are fairly direct, the poor location of the bicycle parking facilities and the uneven distribution of the network still make it very inefficient. Despite the deficiencies that this cycling infrastructure still presents in Miraflores, there is a strong differentiation with the rest of the city of Lima, due, among other causes, to a high informality in the transport sector, derived from the application of policies neoliberals who have deepened the wide territorial and social inequalities in this city. The COVID-19 pandemic has brought in a new breed of cyclists, linked to «delivery» systems, further evidence of the limitations of the bicycle infrastructure throughout the city.La ciudad de Lima presenta un desarrollo muy desigual de ciclovías en todos sus distritos, donde se destaca el distrito de Miraflores como el de mayor desarrollo. El presente trabajo tuvo como objetivo evaluar la infraestructura para bicicletas en este distrito. La metodología aplicada combinó el levantamiento terrestre, con levantamientos virtuales y procesamiento de imágenes satelitales en un entorno GIS. Esta evaluación se realizó sobre la base de los principales aspectos relacionados con ciclo-inclusividad, seguridad, coherencia, dirección e infraestructura del ciclo. Entre los principales resultados, destacan que los niveles de seguridad son bajos, lo que permite inferir que se debe promover un mayor número de carriles bici físicamente segregados. La coherencia es muy pobre en lograr conectar varios puntos de origen y destino, con numerosos cruces. Aunque las rutas principales son bastante directas, la mala ubicación de los aparcamientos para bicicletas y la distribución desigual de la red la hacen todavía muy ineficiente. A pesar de las deficiencias que aún presenta esta infraestructura ciclista en Miraflores, se evidencia una fuerte diferenciación con el resto de la ciudad de Lima, debido, entre otras causas, a una alta informalidad en el sector del transporte, derivada de la aplicación de políticas neoliberales que han profundizado las amplias desigualdades territoriales y sociales en esta ciudad. La pandemia COVID-19 ha incorporado un nuevo tipo de ciclistas, vinculados a los sistemas de «entrega», que evidencia aún más las limitaciones de la infraestructura de bicicletas en toda la ciudad.application/pdfspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0DirectionalitySecurityCoherenceCycle-inclusivityMirafloresDireccionalidadSeguridadCoherenciaCiclo-inclusividadMirafloresInfraestructura ciclovial en Lima, Perú: estudio de caso distrito de MirafloresBicycle path infrastructure in lima, Peru: Miraflores district case studyinfo:eu-repo/semantics/articlehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.07.00https://doi.org/10.18800/espacioydesarrollo.202001.003