del Aguila M., Levy2019-11-072019-11-072019-10-17https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/168704The corruption of public management systems is a place of recurrent citizen interpellation in Peru. Long historical, the last few years have meant a kind of escalation in the history of corruption, as well as the moment in which the magnitude and depth of public corruption has begun to be known; specifically, for the democratic period that results from the fall of the Fujimorist regime in 2001. The present article proposes that, from the point of view of the Management Sciences, the understanding of this phenomenon demands a proper perspective of the systems complexes to account for the organizational framework in which the phenomenon of corruption takes place. A complex perspective on the issue must begin by addressing the mutual dependence between the corruption of the public and the agency of the private companies that have flourished under its umbrella, which, in turn, have synergistically modeled certain public systems so that they are conveniently disposed to their accumulation interest. Also, from a historical perspective, a way to understand the modernization of the State and, more broadly, the development model in the country, where the priority of capitalist interest on the interest of the common has been patent. Our hypothesis is that, after the Fujimorist regime fell, corruption mutates and manages to adapt to its new conditions of reproduction. Thus, the neoliberal development model endures under the parameters of post- Fujimori democratic State of law. It makes so with a way of understanding and privileging business economic activity to the detriment of the interests of the national community. In this privilege is that corruption finds its place and its systemic opportunity. To address this question, we begin with some general theoretical considerations about the relationship between the private and the public in modern societies. In the second place, we have characterized the knot of our question about the installation of the liberal-democratic regime in Peru from 2001 to the present, to argue that corruption was able to come together and find its occasion under legal and public management structures perfectly installed in the democratic State of law. Then, the Odebrecht case will be used to illustrate in a tangible way the scope and depth that corruption has achieved in the country. Finally, we will raise some reflections on the practical challenges of dealing with this phenomenon with radicalism, questioning the development model and the current way in which modernization of the State operates, as well as on the cognitive challenges that this means for Management Sciences.La corrupción de los sistemas de gestión pública son un lugar de recurrente interpelación ciudadana en el Perú. De larga data histórica, los últimos años vienen significando una suerte de escalada en la historia de la corrupción, así como el momento en que se ha empezado a conocer la magnitud y la profundidad de la corrupción pública; en particular, para el periodo democrático que resulta de la caída del régimen fujimorista en el año 2001. El presente artículo propone que, desde el punto de vista de las Ciencias de la Gestión, la comprensión de este fenómeno exige una perspectiva propia de los sistemas complejos para dar cuenta de la trama organizacional en la que el fenómeno de la corrupción tiene lugar. Una perspectiva compleja sobre la cuestión debe comenzar por atender la mutua dependencia entre la corrupción de lo público y la agencia de las empresas privadas que han florecido bajo su amparo, las cuales, a su vez, sinérgicamente, han modelado ciertos sistemas públicos para que se dispongan convenientemente a su interés de acumulación. Asimismo, desde una perspectiva histórica, está en juego una manera de entender la modernización del Estado y, más ampliamente, el modelo de desarrollo en el país, donde la prioridad del interés capitalista sobre el interés de lo común ha sido patente. Nuestra hipótesis es que, caído el régimen fujimorista, la corrupción muta y logra adaptarse a sus nuevas condiciones de reproducción. Así, el modelo de desarrollo neoliberal persiste bajo los parámetros del Estado democrático de derecho post fujimorista con una manera de entender y privilegiar la actividad económica empresarial en desmedro de los intereses de la comunidad nacional. En este privilegio es que la corrupción encuentra su lugar y su ocasión sistémica. Para abordar esta cuestión, damos inicio con algunas consideraciones teóricas de carácter general sobre la relación entre lo privado y lo público en las sociedades modernas. En segundo término, hemos caracterizado el nudo de nuestra cuestión en torno de la instalación del régimen democrático- liberal en el Perú desde el año 2001 hasta la actualidad, para sostener que la corrupción supo avenirse y encontrar su ocasión bajo estructuras legales y de gestión pública perfectamente instaladas en el Estado democrático de derecho. A continuación, el caso Odebrecht será aprovechado para ilustrar de modo palpable el alcance y la profundidad que ha logrado la corrupción en el país. Finalmente, plantearemos algunas reflexiones sobre los desafíos prácticos que supone encarar con radicalidad este fenómeno, cuestionando el modelo de desarrollo y la forma actual en que opera la modernización del Estado, así como sobre los retos cognitivos que esto significa para las Ciencias de la Gestión.application/pdfspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/CorrupciónNeoliberalismoEstado de derechoGestión públicaComplejidadNeoliberalismo, Estado de derecho y gestión de la corrupcióninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04